Chidaneh.com placeholder image

گابیون چیست؟ 8 کاربرد که نمیدانستید!

به قلم: سمانه زارعی

دنیای مواد و مصالح ساختمانی بسیار جالب و هیجان‌انگیز است. هر روز ماده‌ی جدیدی با شکل و فرم نو ساخته می‌شود تا ساخت و ساز راحت‌تر شود. یکی از مواد و مصالحی که از ابتدای شروع ساختن بشر کاربرد فراوان داشته است سنگ بوده که تا امروز در شکل‌های مختلفی استفاده می‌شود. گابیون یکی از مصالح سنگی است که کاربرد زیادی در ساخت و ساز و تزیینات معماری و محوطه و.. دارد. در این مطلب می‌خواهیم بدانیم که گابیون چیست؟ چه کاربردهایی دارد. با چیدانه همراه باشید.

گروه طراحی و معماری آرابیس
فلاور باکس و گابیون
گروه طراحی و معماری آرابیس

سرویس خواب بالسا

گرین وود
گابیون دکوراتیو
گرین وود

گابیون چیست؟

گابیون (Gabion) برگرفته از واژه‌ای ایتالیایی به معنای قفس بزرگ است و به قفس، استوانه یا جعبه‌ای گفته می‌شود که با سنگ، شن یا حتی بتن پر می‌شود. گابیون به تورهای سیمی و فلزی گالوانیزه گفته می‌شود که به شکل قفس درآمده‌اند و داخل آن‌ها با سنگ و قلوه‌سنگ‌های درشت و کوچک پر می‌شود و دارای کارکردهای مختلفی می‌باشد. سنگ‌های درون گابیون به صورت خشکه‌چین بر روی هم قرار می‌گیرند. ممکن است گابیون را به نام‌های قفسی توری و یا تورسنگ هم شنیده باشید.

برندهای معتبر در این حوزه

 

گرین وود
گابیون دکوراتیو
گرین وود

تاریخچه استفاده از گابیون

یکی از اولین کاربردهای گابیون، در مصارف نظامی بوده است. به این شکل که قفس‌های بزرگی می‌ساختند و از سنگ و گل پر می‌کردند و آن‌ها را در جهت حفاظت از ابنیه، ‫تجهیزات و ابزار‌آلات نظامی بکار می‌گرفتند. در مصر باستان نیز برای پیشگیری از خسارات طغیان رود نیل، از چوب قفسه‌هایی ساخته و پس از استقرار آن در حاشیه‌ی رودخانه‌ها، در فصل کم‌آبی آن‌ها را از سنگ پر می‌کردند تا هنگام طغیان آب، مانع پیشروی آب و خسارت ناشی از آن گردیده و یا آن را به حداقل برساند. این روش هنوز هم در بیشتر نقاط دنیا و از جمله در مزارع برنج حاشیه‌ی رودخانه‌ها در شمال ایران رایج می‌باشد.

 

سنگ توری
گابیون
سنگ توری

گابیون، چه مزایایی دارد؟

هر متریال و مصالحی مزیت‌هایی دارد و برای برخی از کاربردها نسبت به مصالح دیگر در اولویت قرار می‌گیرد. برای هر نوع کاربردی در ابتدا باید با ویژگی‌های مصالح آشنا باشید. برخی از مزایای گابیون عبارتند از:

  • طول عمر بالا: با توجه به گالوانیزه بودن توری گابیون، این سازه در برابر رطوبت هوا و آب دچار خوردگی نمی‌شود.
  • انعطاف‌پذیری: انعطاف‌پذیری گابیون از این نظر که می‌توان آن را در فرم‌های مختلفی ایجاد کرد و اگر در زمین ناپایدار و یا آب متحرک قرار داشته باشد بدون شکستگی تغییر شکل می‌دهد.
  • نفوذپذیری: گابیون با ساختار متخلخل خود دارای زهکش است و به نصب زهکش نیاز ندارد.
  • مقاومت بالا: با توجه به اینکه اجزای گابیون یعنی توری و سنگ‌های داخل آن از مصالح مقاوم و بادوام هستند باعث مقاومت بالای این سازه می‌شود.
  • اقتصادی و کم‌هزینه بودن: این ویژگی در صورتی که منابع سنگ در محدوده منطقه وجود داشته باشد برای گابیون صدق می‌کند، چرا که اگر سنگ و یا توری در دسترس منطقه نباشد هزینه‌ی زیادی در برخواهد داشت.
  • سازگای با محیط زیست: ساختار گابیون حتی اگر بعد از مدتی استفاده، تخریب شود قابل استفاده مجدد است چرا که سنگ‌های آن آسیبی نمی‌بینند که مانند نخاله دورریز شوند. و نکته دیگر در این ویژگی این است که گابیون را می‌توان با مواد بازیافتی پر کرد در اینصورت از مواد دورریز استفاده مفیدی شده است.
  • نصب راحت: نصب گابیون مهارت خاصی لازم ندارد و به راحتی انجام می‌شود.

 

سنگ توری
گابیون
سنگ توری

کاربرد گابیون

گابیون کاربردهای زیادی در حوزه عمران و معماری و محوطه‌سازی دارد. گابیون‌ها هم در ساخت‌وساز جهت کاربرد سازه‌ای استفاده می‌شوند و همچنین به دلیل ظاهر جذاب‌شان کاربردهای تزیینی و زیبایی دارند.

برخی از کاربردهای گابیون:

  • راهسازی: در ساخت جاده و بزرگراه و همچنین راه آهن برای مقاوم‌سازی و مهار ریزش سنگ‌های متمرکز بر راه‌ها به عنوان دیوار حائل
     
  • کانال‌های آب: در این مورد از تشک‌های گابیون که ارتفاع کمتری دارند و برای کف کانال، جهت کاهش سرعت آب و کنترل فرسایش استفاده می‌شوند.
     
  • ساختمان‌سازی: گاهی از گابیون به عنوان سازه اصلی ساختمان و دیوارهای باربر استفاده می‌شود.
     
  • مهندسی رودخانه: به عنوان سازه‌ای برای جلوگیری از خوردگی مانند دیوارهای دریایی، حفاظت از حوضچه‌ها و مخازن و دریاچه‌ها و همچنین تغییر جهت نیروی سیلاب در مسیر رودخانه‌ها و هدایت اب و سیلاب
     
  • حفاظت از خاک: استفاده از گابیون برای جلوگیری از فرسایش خاک، حفاظت از آن، تقویت خاک و پوشش خاکریز برای حفاظت از زمین
     
  • نمای ساختمان: گابیون‌ برای زیباسازی نمای ساختمان کاربرد دارد.
     
  • دکوراسیون داخلی: گابیون گزینه‌ی مناسبی برای ایجاد دیوار دکوراتیو و یا جدا کننده در فضاهای داخلی خانه‌ها و یا رستوران و.. است.

مطلب پیشنهادی: مصالح جدید دکوراسیون داخلی برای خاص پسندها!

 

گابیون آفکس
پروژه ویلای بانو صحرا
گابیون آفکس

کاربرد گابیون در محوطه‌سازی

یکی از مصالح جذاب در منظر و محوطه‌سازی که هم ظاهر زیبایی دارد و هم مقاومت بالا سنگ است. گابیون یکی از عناصری است که اغلب طراحان محوطه آن را می‌پسندند و برای طراحی‌هایشان در مناطق مختلف استفاده می‌کنند. ممکن است به نظر برسد که از گابیون در محوطه سازی صرفا به شکل تزیینی استفاده می‌شود ولی گابیون در محوطه‌سازی هم جنبه‌ی کاربردی دارد و هم جنبه‌ی تزیینی، که در ادامه به معرفی برخی از کاربردهای آن می‌پردازیم.

  1. گابیون در مبلمان محوطه
  2. گابیون دکوراتیو به عنوان المان زیبایی
  3. گلدان‌های گابیونی
  4. گابیون در ترکیب با آبنما
  5. گابیون در کنار دیوار سبز
  6. فنس از جنس گابیون
  7. گابیون در پله‌های محوطه
  8. آتشدان گابیونی

مطلب پیشنهادی: در طراحی محوطه باغ و حیاط این اصول را فراموش نکنید!

 

سنگ توری
گابیون
سنگ توری

1.گابیون در مبلمان محوطه

این روزها مبلمان مورد استفاده در منظر و محوطه‌سازی و همچنین فضاهای شهری تنوع زیادی دارد. با توجه به انعطاف‌پذیری گابیون در طراحی انواع مبلمان (فضای نشستن) و همچنین استحکام بالای آن در برابر آب و هوا، می‌توان برای ایده‌های مختلفی از آن استفاده کرد. به طور مثال یک نیمکت که ساختار گابیونی دارد و سطح نشیمن آن از چوب یا مصالح دیگری ساخته شده می‌تواند جذابیت محوطه را زیاد کند.

مطلب پیشنهادی: مبلمان باغی، 30 مدل شیک برای حیاط خانه و ویلا

 

گرین وود
نیمکت گابیون
گرین وود

2.گابیون دکوراتیو به عنوان المان زیبایی

گابیون را می‌توان برای طراحی المان‌های مختلف محوطه و فضاهای جمعی شهری در فرم‌ها و شکل‌های مختلف استفاده کرد. در این صورت ترکیب المان گابیونی و نورپردازی مناسب با آن فضای محوطه را زیباتر می‌کند. به طور مثال یک صفحه‌ی گابیونی می‌تواند پس‌زمینه‌ای برای تابلوهای ورودی یک فضا مانند رستوران، مجتمع و.. باشد. یا از گابیون به شکل یک مجسمه استفاده شود.

 

سنگ توری
گابیون
سنگ توری

3.گلدان‌های گابیونی

گلدان‌های گابیونی در واقع فلاورباکس‌هایی با نمای گابیونی هستند. ترکیب گیاه و سنگی که در ساختار گابیون وجود دارد ساختارهایی مدرن و شیک ایجاد می‌کنند. سنگ‌های مورد استفاده در گلدان گابیونی می‌توانند به رنگ‌های مختلف و یا تک رنگ باشند. همچنین فرم گلدان با توجه به نیاز و سلیقه شما انتخاب می‌شود و محدودیت زیادی در انتخاب فرم گلدان وجود ندارد.

مطلب پیشنهادی: انواع مدل فلاورباکس، کدام مناسب خانه شماست؟

 

گابیون آفکس
ویلای لواسان
گابیون آفکس

4.گابیون در ترکیب با آبنما

یکی از ایده‌های جالب برای آبنما ترکیب آب و ساختار گابیون است. گاهی گابیون به شکل یک حوض که داخل آن پر آب می‌شود و ممکن است فواره‌ای هم در وسط آن قرار بگیرد، نقش آبنمای محوطه شما را بازی می‌کند. همچنین اگر به دنبال طراحی آبنمای دیواری برای محوطه خود هستید گابیون می‌تواند پس زمینه دیوار آبنما را تشکیل دهد. ترکیب آب و سنگ حس طبیعت را در محوطه شما تکمیل می‌کند. پیشنهاد می‌شود مطلب انواع آبنمای دیواری را بخوانید.

 

5.گابیون در کنار دیوار سبز

دیوار سبز که در فضاهای داخلی و خارجی ساختمان استفاده می‌شود با قرارگیری در کنار یک دیوار با نمای گابیون زیبایی بیشتری پیدا می‌کند. در این حالت دیوار با نمای گابیونی کاربرد دکوراتیو دارد.

مطلب پیشنهادی: انواع دیوار سبز، مدل‌ها و کاربرد هرکدام

 

سنگ توری
گابیون
سنگ توری

6.فنس از جنس گابیون

یکی از کاربردهای گابیون در محوطه‌سازی، ایجاد فنس و حفاظ است. از این کاربرد گابیون می‌توان برای ساخت پرچین اطراف یک باغچه یا دورتادور محل بازی کودکان و یا جدا کردن فضای نشستن از فضاهای دیگر استفاده کرد. در طراحی دیوار یا حصار با استفاده از گابیون می‌توان این سازه را با مصالح دیگر ترکیب کرد.

مطلب پیشنهادی: نرده و حصار باغچه، کدام مناسب خانه شماست؟

 

گابیون آفکس
ویلای لواسان
گابیون آفکس

7.گابیون در پله‌های محوطه

برای ساخت پله در محوطه ایده‌های زیادی وجود دارد. گابیون راه‌حلی دیگر برای ساخت پله است. به این منظور می‌توان از گابیون برای ایجاد اختلاف سطح استفاده کرد و برای کف پله، مصالحی با سطح صیقلی‌تر به کار برد.

 

8.آتشدان گابیونی

آتشدان‌ها یکی از عماصر محوطه سازی هستند که وجودشان در فصل سرد ضروری به نظر می‌رسد. گابیون‌ سازه‌ای مقاوم و مناسب برای پوشش آتشدان است. علاوه بر استحکام بالای گابیون، ترکیب سنگ در کنار آتش این ترکیب را کاربردی‌تر می‌کند.

مطلب پیشنهادی: 7 آتشدان یا شومینه فضای باز گرمابخش حیاط خانه!

 

سنگ توری
گابیون
سنگ توری

گابیون آفکس
پلور
گابیون آفکس

کلام آخر:

در این مطلب یاد گرفتیم که گابیون چیست و چه کاربردهایی دارد. اگر شما هم تصمیم به محوطه‌سازی و یا تغییر دکوراسیون دارید می‌توانید گابیون را هم مد نظر داشته باشید. با اهالی فن چیدانه در زمینه تولید گابیون در ارتباط باشید و برای دیدن نمونه کارهای بیشتر به پروفایل شرکت‌های تولید گابیون سر بزنید.

 

مطالب پیشنهادی:

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه