Chidaneh.com placeholder image

نورپردازی اتاق خواب، این ۷ روش را امتحان کنید!

به قلم: سمانه زارعی

یکی از مهمترین مواردی که در طراحی دکوراسیون باید مورد توجه قرار بگیرد نورپردازی منزل است. برای اینکه حس خوبی از نورپردازی منزل خود داشته باشید باید در انتخاب روشنایی و قرار دادن آن‌ها در جای مناسب، رنگ لامپ و شدت نور دقت کنید. از نظر روانشناسی خانه‌های با نور مناسب و کافی باعث ایجاد آرامش و کاهش استرس در افراد می‌شود.

مطلب پیشنهادی:انواع نورپردازی، این ۴ نمونه نورپردازی را حتما ببینید!

سرویس خواب بالسا

گروه معماری ساتر سازه
کاغذ دیواری اتاق خواب
گروه معماری ساتر سازه

توجه به سن و سلیقه‌ی افراد و عملکرد فضا در نورپردازی بسیار مهم است. به طور مثال در فضایی که بیشتر مورد استفاده افراد است مانند اتاق نشیمن و یا اتاقی که کودکان در آن هستند و بازی و فعالیت خود را در آن انجام می‌دهند، نیاز به نور بیشتر و پراکنده است تا اتاقی که فقط در یک گوشه از آن کار و مطالعه می‌کنید چرا که در این صورت می‌توانید از نورهای نقطه‌ای و متمرکز استفاده کنید. در این مطلب به استفاده از نورپردازی‌های مختلف برای اتاق خواب می‌پردازیم. با این مطلب از چیدانه همراه باشید.

مطلب پیشنهادی: بهترین ایده ها برای نورپردازی دکوراسیون داخلی منزل

رضا صوفی
نورپردازی اتاق خواب در ساختمان نیاوران
رضا صوفی

روش‌هایی برای نورپردازی اتاق خواب

اگر چه اتاق خواب محلی برای خواب در نظر گرفته شده است ولی این به معنای تاریک بودن آن نیست. در یک اتاق خواب باید ترکیبی از نورهای مختلف برای انجام کارهای روزمره، مطالعه، لباس پوشیدن و… به کار رود. علاوه بر این نورپردازی اتاق خواب باید آرامش بخش هم باشد.

نورپردازی در هر فضا سه حالت دارد: نورپردازی عمومی، نورپردازی تاکیدی و نورپردازی دکوراتیو یا تزئینی. این سه حالت را با چراغ‌ها و روشنایی‌های مختلف می‌توان ایجاد کرد.

مطلب پیشنهادی: انواع لامپ ها و روش های نورپردازی در دکوراسیون داخلی

[[nid:151674]]

نورپردازی عمومی اتاق خواب

یکی از متداول‌ترین نوع نورپردازی برای اتاق خواب، نورپردازی عمومی و کلی اتاق است که برای روشن شدن همه‌ی اتاق لازم است. این نور که می‌تواند با استفاده از یک لامپ بزرگ و پرنور در اتاق تامین شود برای کارهای روزمره، تمیزکردن اتاق و کارهای جزئی‌تر استفاده می‌شود.

آباژور خانه نور
نمونه آباژور های خانه نور
آباژور خانه نور

نورپردازی تاکیدی

این نوع نورپردازی برای تاکید و نمایان کردن وسایل خاصی مانند آثار هنری، ویژگی های خاص معماری در منزل و یا تابلوهای هنری و… به کار می‌رود که باعث معطوف کردن توجه افراد به این آثار می‌شود.

شرکت دکوراسیون داخلی بلوط  ـ مسیح رحیم
پروژه بازسازی غرب تهران
شرکت دکوراسیون داخلی بلوط ـ مسیح رحیم

نورپردازی دکوراتیو

این نوع نورپردازی خود به عنوان یک نقطه‌ی خاص و کانونی در دکوراسیون به کار می‌رود و می‌تواند مانند یک وسیله تزئینی در دکوراسیون به کار برود. هنگامی که برای نورپردازی اتاق خواب خود برنامه‌ریزی می‌کنید دو نکته را به خاطر داشته باشید:

  •  چندین منبع نور با ولتاژ پایین مناسب‌تر از یک منبع نور خیلی روشن است.
  • از قدرت نورهای مات غافل نشوید چرا که استفاده از آنها می‌تواند به ایجاد حس خوب در استراحت‌ آخر روز به شما کمک کند.

مطلب پیشنهادی: ۵ سوالی که باید در مورد نورپردازی از خود بپرسید

صنایع چوب و دکوراسیون ماژین
اتاق خواب
صنایع چوب و دکوراسیون ماژین

استفاده از چراغ‌های مختلف در نورپردازی اتاق خواب

در ادامه نورپردازی با چراغ های مختلف و کاربرد آنها برای اتاق خواب معرفی شده است. افراد می‌توانند بر اساس سبک دکوراسیون اتاق خواب، مساحت آن و سلیقه خود از انواعی از این نورپردازی‌ها استفاده کنند.

شرکت دکوراسیون داخلی بلوط  ـ مسیح رحیم
پروژه بازسازی غرب تهران
شرکت دکوراسیون داخلی بلوط ـ مسیح رحیم

۱. روشنایی های داخل سقف اتاق خواب:

این نوع چراغ‌ها می‌توانند نور عمومی اتاق را برای انجام فعالیت‌های روزانه تامین کنند. این لامپ‌ها در سقف قرار می‌گیرند و به جز ایجاد روشنایی عمومی در شب، برای مواقعی که در طی روز هوا ابری باشد هم مورد استفاده هستند.

مطلب پیشنهادی: چراغ سقفی اتاق خواب، چطوری باید انتخابش کرد؟

[[nid:303102]]

۲. نورپردازی اتاق خواب با روشنایی‌های دیوارکوب:

چراغ‌های دیواری در هر دو طرف تخت می‌تواند مطالعه در شب را برای شما لذت بخش‌تر کند. ارتفاع قرارگیری این نوع چراغ با توجه به ارتفاع تخت و سقف اتاق تنظیم می‌شود و باید کمی بالاتر از سرتان (زمانی که روی تخت نشسته‌اید) نصب کنید.

مطلب پیشنهادی: چراغ های دیواری مدرن، ۱۸ مدل به روز و جذاب!

گروه روشنایی مجلسی
چراغ رومیزی کد 8449/01 روشنایی مجلسی
گروه روشنایی مجلسی

۳. نور چراغ رومیزی (مطالعه) برای اتاق خواب:

چراغ رومیزی در اتاق خواب می‌تواند برای مطالعه و روشنایی قسمتی از اتاق استفاده شود. وقتی این چراغ در نزدیکی کمد قرار دارد شما برای برداشتن لباس و وسایل خود از کمد نیازی به لامپ کلی اتاق ندارید و چراغ رومیزی نور لازم برای شما را فراهم می‌کند. اگر این چراغ در نزدیکی تخت شما باشد، می‌توانید قبل از خواب مطالعه کنید و بدون اینکه از تخت بلند شوید آن را خاموش کنید.

مطلب پیشنهادی: خرید چراغ مطالعه مهندسی، از قابلیت هاش همه جا استفاده کنید.

عرفان شریف نژاد: عکاس
طراحی اتاق خواب صورتی
عرفان شریف نژاد: عکاس

حسین گلیار
عکاسی منزل خانم آقاخانی
حسین گلیار

۴.استفاده از چراغ‌های آویزی در نورپردازی اتاق خواب:

این نوع چراغ‌ها بیشتر برای آشپزخانه به کار می‌روند ولی اگر به سبک دکوراسیون اتاق خواب شما مناسب باشد می‌توانید از آن در اتاق خواب استفاده کنید. با استفاده از این نوع چراغ در بالای تخت‌خواب نیازی به چراغ‌های روی میز تختخواب ندارید در نتیجه فضای بیشتری خواهید داشت.

ساده چوب
چراغ مطالعه، قابلیت نصب بر روی تاج تخت خواب
ساده چوب

۵.چراغ های مطالعه‌ی قابل حمل:

چراغ‌های قابل حمل برای افرادی که عادت به مطالعه قبل از خواب دارند بسیار مناسب است. می‌توانید این نوع چراغ را در بالای تخت خود نصب کنید و قبل از خواب از کتاب خواندن لذت ببرید. اگر برای استفاده های دیگر به آن احتیاج داشتید به راحتی می‌توانید آن را جابه‌جا کنید. این نوع چراغ‌ها قابلیت تغییر زاویه‌ی تابش دارند و می‌توانید متناسب با محل نشستن خود آن را تنظیم کنید.

آباژور خانه نور
استفاده از آباژور های خانه نوردر چیدمان دکوراسیون منزل
آباژور خانه نور

ثمین موسوی
نورپردازی اتاق خواب
ثمین موسوی

۶. نورپردازی با چراغ‌های ایستاده در اتاق خواب:

یکی از چراغ‌هایی که می‌توان برای نورپردازی اتاق خواب استفاده کرد چراغ‌های ایستاده (آباژور) هستند. برای داشتن چراغی که نور لازم برای کار و مطالعه شما را ایجاد کند می توانید از چراغ ایستاده‌ای که تابش نور آن به سمت پایین است برای اتاق خود استفاده کنید. یکی از مزایای آن قابلیت جابه‌جایی آن‌هاست. با تغییر دکوراسیون اتاق خوابتان می توانید جای چراغ را تغییر دهید.

مطلب پیشنهادی:  آباژور مدرن، این چراغ ها در دکوراسیون چشمک می زنند!

چراغ های ریسه ای

۷. چراغ های ریسه‌ای را در نورپردازی اتاق خواب فراموش نکنید:

اتاق خواب محلی برای آرامش و استراحت است. چراغ‌های ریسه‌ای می‌توانند نقش موثری در ایجاد فضایی آرام و حس خوب ایجاد کنند. درخشش چراغ‌های ریسه‌ای در دیوار پشت تخت می‌تواند حس دلنشینی به اتاق خواب بدهد و استفاده از آن در سقف در فضای اتاق آرامش ایجاد می‌کند.

مطلب پیشنهادی: ۱۲ راه برای نورپردازی آشپزخانه با چراغ های LED

استودیو پر
پروژه ی منزل مسکونی گیشا
استودیو پر

کنسول و سرویس خواب آریامون
سرویس خواب
کنسول و سرویس خواب آریامون

نکته‌هایی برای نورپردازی اتاق خواب:

  • یکی از مهمترین موارد برای انتخاب نوع چراغ و نورپردازی؛ مساحت اتاق خواب و همچنین نورگیر بودن آن در طی روز است قبل از انتخاب نوع نورپردازی، به این موارد توجه کنید.
  • توجه کنید که نورپردازی و نوع چراغی که در اتاق خواب استفاده می‌کنید با سبک دکوراسیون اتاق شما همخوانی داشته باشد.
  • در طراحی نورپردازی اتاق خواب خود علاوه بر زیبایی و ظاهر به کاربردی بودن چراغ و قابل استفاده بودن آن و نیازهای خود توجه کنید.
  • برای اتاق‌خواب‌هایی که محدودیت فضایی و یا نورگیری دارند و یا محدودیت‌های دیگری دارند با افراد متخصص و طراحان دکوراسیون مشورت کنید تا اتاق خواب دلباز و آرامش بخشی داشته باشید.
  • امروزه چراغ‌ها با تکنولوژی‌های پیشرفته‌ای تولید می‌شوند که می‌توان میزان نور آنها را تنظیم کرد، در هنگام خرید به این مورد توجه کنید تا بتوانید نورهای مختلف را در زمان‌های متفاوت داشته باشید و به راحتی تنظیم کنید.
  • در انتخاب نوع نورپردازی، به میزان مصرف انرژی توجه کنید و تا حد امکان در طول روز از نورهای طبیعی پنجره‌ها استفاده کنید.

[[nid:303101]]

با اطلاع از انواع چراغ‌ها و نورپردازی‌ها می‌توانید بهترین نوع نورپردازی را برای اتاق خواب خود طراحی کنید. تجربیات خود را با ما درمیان بگذارید. و اگر به دنبال نورپردازی اتاق خواب خود هستید، برای انتخاب راحت‌تر با اهالی فن چیدانه در ارتباط باشید.

مطالب پیشنهادی: 

نورپردازی ساختمان، از صفر تا صدش را بدانید!

نورپردازی در دکوراسیون منزل به روشی مدرن و خاص

طراحی نورپردازی، چشمم روشن!

در نورپردازی منزل به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

چگونه با آباژورها دکوراسیون اتاق خواب خود را چشمگیرتر کنید!

۷ دیوار کوب تزیینی برای طراحی دیوار منزل

انواع چراغ دیوار کوب، چه مدلی برای تزیین دیوار بخرم؟

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه