Chidaneh.com placeholder image

طراحی نورپردازی، چشمم روشن!

به قلم: سمانه زارعی

نور یکی از عناصری است که وجود آن در فضاهای مختلف، حس ­های متفاوتی در ما ایجاد می ­کند. نورپردازی شهری برای ایجاد امنیت اهمیت دارد. نور مناسب در خانه حسی از آرامش و گرما را در ما به وجود می­ آورد. نورپردازی خلاقانه در فضاهای تجاری باعث جذب مشتری می­ شود و یا نورپردازی کافی و اصولی در فضاهای درمانی یکی از الزامات آن است. همه این موارد به ما یادآوری می­ کند که طراحی نورپردازی چقدر مهم است و طراحان باید به آن توجه داشته باشند. در این مطلب از چیدانه راجع به طراحی نورپردازی صحبت خواهیم کرد. با چیدانه همراه باشید.

 

قالیشویی ادیب

شرکت نورپردازی آریا روناک پارسه
طراحی و اجرای نورپردازی فضای باز
شرکت نورپردازی آریا روناک پارسه

طراحی نورپردازی، معماری خلاقانه نور!

طراحی نورپردازی یا معماری نور؛ یکی از مراحل مهم طراحی تا ساخت و تحویل هر نوع ساختمانی است. طراحی نورپردازی در واقع به معنی استفاده از انواع نورپردازی در بخش ­های مختلف ساختمان است که به دو صورت کلی کاربردی و دکوراتیو انجام می­ شود. طراحان و معماران در حین طراحی فضاهای مختلف ساختمان باید به طراحی و تهیه نقشه­ های نورپردازی هم توجه کنند و همزمان با اجرای ساختمان، کارهای لازم برای اجرای نورپردازی را پیش ببرند. طراحی نورپردازی درواقع یک فرآیند است. معماران می ­توانند نورپردازی را مانند یک متریال در فضاهای مختلف استفاده کنند.

مطلب پیشنهادی: نورپردازی هوشمند نمای ساختمان، مزایای آن چیست؟

 

شرکت نورپردازی آریا روناک پارسه
نورپردازی نما
شرکت نورپردازی آریا روناک پارسه

طراحی نورپردازی در فضاهای مختلف

طراحی نورپردازی به کمک معماری و دکوراسیون داخلی می ­آید و شاید بتوان گفت که به نوعی آن را تکمیل می­ کند. هر فضایی با توجه به نوع کاربری و مخاطبانش نورپردازی خاص خود را دارد. با توجه به اهمیت کاهش مصرف انرژی مهم ­ترین مسئله در هر نوع طراحی نوپردازی و وجه اشتراک انواع نورپردازی­ ها، استفاده از انواع روشنایی­ های کم مصرف و مقرون به صرفه است.در ادامه به انواع طراحی نورپردازی در فضاهای مختلف اشاره شده است.

برخی از فضاهایی که در آنها نورپردازی اهمیت زیادی دارد عبارتند از:

  • طراحی نورپردازی شهری
  • نورپردازی در ساختمان­ های اداری و آموزشی
  • نورپردازی ساختمان­ های تجاری و مراکز خرید
  • طراحی نورپردازی در ساختمان­ های درمانی و بیمارستان­ ها
  • طراحی نورپردازی در ساختمان مسکونی

مطلب پیشنهادی: نورپردازی نمای ساختمان و تاثیر آن بر زیبایی معماری بنا

 

طراحی نورپردازی شهری

1.طراحی نورپردازی شهری

منظور از طراحی نورپردازی شهری، طراحی انواع نورپردازی ­ها برای فضاهای عمومی و معابر شهری است. نورپردازی شهری بخشی از هویت شهر در شب را می ­سازد. ایجاد امنیت افراد و کاهش جرم یکی از مهم ­ترین مسائل در طراحی نوپردازی­ های شهر است. و در کنار آن زیبایی و ایجاد حس مثبت، سرزندگی و ایمنی مسیرها از دیگر اهداف آن است.

نورپردازی در شهر باعث شاخص کردن برخی از عناصر مانند المان­ ها، میادین و یا ساختمان­ های خاص تاریخی و یا مذهبی می­ شود. طراحی نورپردازی برای هریک از فضاهای شهر اصول مربوط به خود را دارد.

مطلب پیشنهادی: سیستم روشنایی باغ، با این 10 ایده جذاب!

 

دکوراسیون داخلی اداری شیده زارع
طراحی و اجرای اتاق مدیریت به سبک مدرن
دکوراسیون داخلی اداری شیده زارع

دکوراسیون داخلی اداری شیده زارع
اجرای دکوراسیون اداری مدرن اتاق کنفرانس
دکوراسیون داخلی اداری شیده زارع

2.نورپردازی در ساختمان­ های اداری و آموزشی

افرادی که در ساختمان­ های اداری و آموزشی کار می­ کنند و یا آموزش می ­بینند، از محیط اطرافشان انرژی دریافت می­ کنند. نورپردازی صحیح یکی از مواردی است که می­ تواند انرژی مثبت و یا منفی را به محیط اضافه کند. و این حس با استفاده از شدت و نوع و رنگ نور تعیین می ­شود. کارمندان یک اداره در فضایی که نور کافی و مناسبی برای کار کردن وجود دارد حس بهتری خواهند داشت. 

خستگی چشم یکی دیگر از مواردی است که در نورپردازی فضای اداری باید مورد توجه قرار بگیرد در نتیجه نورهای خیره کننده ممکن است باعث آزار چشم افراد شود. طراح باید به استاندارد بودن لامپ­ ها و روشنایی­ های به کار رفته در فضا توجه کند.

مطلب پیشنهادی: طراحی ساختمان اداری، 15 اثر برتر از معماران ایرانی!

 

شرکت جهان ساخت شارین
طراحی دکوراسیون داخلی فروشگاه موبایل
شرکت جهان ساخت شارین

طراحان دکور هنرمند
طراحی دکوراسیون پروژه بوتیک مردانه
طراحان دکور هنرمند

3.نورپردازی ساختمان­های تجاری و مراکز خرید

احتمالا برای شما هم پیش آمده است که نوع طراحی نوپردازی یک فروشگاه، پاساژ، مرکز تجاری باعث جذب شما شده و برای خرید وارد آن شوید. نورپردازی در ساختمان­ های تجاری و مراکز خرید نورپردازی صحیح باعث می ­شود که علاوه بر ایجاد نور عمومی برای خرید راحت محصولات، نمایش آنها هم جذاب ­تر شده و نظر مشتری را جلب کند. 

در طراحی نورپردازی ساختمان تجاری و یا پاساژها باید به این نکته هم توجه شود که نور مغازه ­ها متمایزتر و بیشتر از راهروهای عبور و مرور باشد. ولی در فروشگاه ­ها، نورپردازی عمومی اهمیت بیشتری دارد. یکی دیگر از انواع نورپردازی که در مغازه ­ها اهمیت دارد، روش نورپردازی برای اجناس پشت ویترین و یا داخل مغازه است.

مطلب پیشنهادی: اصول نورپردازی کافی شاپ، 6 ایده برای جذب مشتری!

 

نورپردازی بیمارستان و مراکز درمانی

4.طراحی نورپردازی در ساختمان­ های درمانی و بیمارستان­ ها

نورپردازی در مراکز درمانی و بیمارستان­ ها یکی از مهم­ ترین مسائل است. چرا که علاوه بر تامین نور عمومی همه فضاها، طراحی نورپردازی که باعث کاهش استرس و افزایش آرامش افراد شود هم اهمیت زیادی پیدا می­ کند. همچنین فضاهای مختلف بیمارستان و مراکز درمانی باید با توجه به نوع فعالیت­شان، نورپردازی اصولی و صحیح داشته باشند تا در روند درمان افراد و یا انجام جراحی و هر نوع عمل پزشکی مشکلی ایجاد نشود.

 برای طراحی نورپردازی ساختمان­ های درمانی از نورپردازی­های غیرمستقیم و کافی استفاده می­ شود. پنل­ هایی که در سقف ­های کاذب به کار می­ روند و دارای لامپ­ های ال ­ای­ دی و کم­ مصرف هستند، یکی از انواع نورپردازی مورد استفاده در بیمارستان هستند.

مطلب پیشنهادی: بیمارستان پارس با طراحی داخلی بی نظیر در رشت!

 

لوستر روژانو
مدل لوسترهای لاکچری اتاق نشیمن
لوستر روژانو

نورپردازی و روشنایی ستاره شمال
لوکس‌ترین لوسترهای مدرن
نورپردازی و روشنایی ستاره شمال

زران دکور
جدیدترین مدل‌های کابینت سفید مدرن
زران دکور

5.طراحی نورپردازی در ساختمان مسکونی

شاید با شنیدن عبارت طراحی نورپردازی؛ فضای مسکونی اولین جایی باشد که در ذهن ما تداعی می­ شود. خانه محلی برای آرامش و حس مثبت است. نورپردازی یکی از عناصر تشکیل دهنده دکوراسیون داخلی و یا خارجی ساختمان مسکونی است. طراحی نورپردازی دکوراسیون منزل با توجه به؛ مساحت خانه، کاربری فضا، شخصیت و سلیقه افراد خانواده، اهمیت زیبایی ظاهر دکور فضا و ایجاد ایمنی انجام می ­شود. 

انواع معماری نور در منزل مسکونی عبارتند از:

طراحی نورپردازی اتاق خواب: نورپردازی ملایم برای اتاق خواب انتخاب خوبی است و باعث ایجاد آرامش می ­شود. اگر در اتاق خواب فضایی برای مطالعه و کار دارید، به وجود نورهای تاکیدی فکر کنید. استفاده از چراغ مطالعه می ­تواند مفید باشد.

طراحی نورپردازی آشپزخانه: یک نور عمومی برای محیط آشپزخانه ضروری است. برای استفاده از راحت­ تر از فضاهای مختلف آشپزخانه و همچنین کابینت­ ها نورهای خطی و یا هالوژن­ های طراحی شده بر روی کابینت­ها مفید است. چراغ­ های آویز از جمله روشنایی­های جذاب برای آشپزخانه به خصوص بالای اپن و یا کانتر هستند. با رعایت برخی از اصول نورپردازی می­توانید آشپزخانه ­ای مدرن داشته باشید.

طراحی نورپردازی نشیمن و پذیرایی: به دلیل اینکه مهمان­ ها بیشتر از پذیرایی و نشیمن منزل استفاده می­ کنند علاوه بر نور عمومی محیط، وجود نورهای تزیینی و ایجاد ظاهر زیبا اهمیت می­ یابد. امروزه در اغلب سقف­ های کاذب که در پذیرایی کار می ­شود از نورهای ال ­ای­ دی که به صورت مخفی کار می­ شوند استفاده شده است.

نورپردازی حمام و سرویس بهداشتی: برای سرویس بهداشتی­ های کوچک نیاز به نورپردازی زیادی نخواهید داشت. استفاده از چراغ بالای روشویی و اطراف آینه اهمیت دارد تا افراد بتوانند به خوبی چهره خود را در آینه ببینند.

طراحی نورپردازی راه پله: اولین هدف در نورپردازی راه ­پله ایجاد امنیت برای تردد افراد است. یکی از راه کارهایی که بهره ­وری انرژی برق در منزل کمک خواهد کرد استفاده از سنسور چشمی­ راه ­پله است. 

مطلب پیشنهادی: نورپردازی شیک و زیبا در طراحی دکوراسیون منزل

 

گروه ساختمانی نکسا
فضای داخلی خانه های گراندو
گروه ساختمانی نکسا

طراحی نورپردازی فضا؛ به چه مواردی توجه شود؟

طراحی نورپردازی بر اساس یک نقشه یا کانسپت (ایده) طراحی می­ شود. برای شکل دادن به ایده نورپردازی باید به ویژگی­ های فضا، نوع نورپردازی و مخاطبان فضا توجه شود. یک متخصص در طراحی نورپردازی، با توجه به مجموع این موارد بهترین ایده را ارائه خواهد داد.

به طور کلی طراحی نورپردازی با توجه به این موارد صورت می­ گیرد:

  • نوع کاربری فضا
  • تاثیرات رفتاری مخاطبان
  • زیبایی و جذابیت
  • میزان بودجه
  • شدت نور و سایه
  • رنگ نور
  • وجود نور کاربردی (موضعی)
  • نورپردازی محیطی
  • کنترل نور

 

دکوراسیون داخلی اداری شیده زارع
طراحی و اجرای دکوراسیون شیک اداری
دکوراسیون داخلی اداری شیده زارع

کلام آخر:

 در این مطلب راجع به طراحی نورپردازی صحبت کردیم. نورپردازی صحیح و اصولی باعث ایجاد حس امنیت، آرامش و ایمنی در فضاهای مختلف می­ شود. برای طراحی و اجرای نورپردازی اصولی از متخصصان کمک بگیرید تا از ایجاد مشکلات احتمالی بعدی جلوگیری کنید. اهالی فن چیدانه در زمینه نورپردازی در کنار شما هستند.

 

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه