Chidaneh.com placeholder image

روز عشق ایرانی؛ با این ایده‌ها عشقتان را غافلگیر کنید!

به قلم: تحریریه چیدانه

روز عشق ایرانی چه کار کنیم و چه هدیه ای بخریم؟ مهم‌‌ترین سوالی است که این روزهای نزدیک به ولنتاین جوان‌ها از خودشان می‌پرسند؟ در این روز می‌توانید به هر کس که خیلی دوستش دارید و تمام زندگی، به شما عشق هدیه کرده، یک کادوی خوب بدهید. همه جای دنیا، این روز، ولنتاین نام دارد و در ایران باستان روز سپندارمذگان را برای این مناسبت جشن می‌گرفتند؛ حالا تاریخ دقیق این دو روز عشق را می‌‌توانید، در ادامه این مطلب، یاد بگیرید و ایده‌های هدیه روز عشق چیدانه برای یک روز رومانتیک و کادو ولنتاین بررسی کنید؛ البته پیشنهادها، بر اساس بودجه انتخابی شما چیده شده‌اند. روز عشق مبارک

هدیه روز عشق

 

chidaneh ad banner

روز عشق چه روزی است؟

در تمام دنیا ماه فوریه که به نیمه می‌رسد، مردم ولنتاین را جشن می‌گیرند و به کسانی که خیلی دوست‌شان دارند، گل، شکلات، عروسک بامزه یا هدیه‌های ارزشمند دیگری هدیه می‌دهند؛ تا دهه 80 شمسی، میان مردم خبری از روز عشق ایرانی نبود اما از آن زمان به بعد کم‌کم داستان روز عشق میان مردم ما هم جا افتاد؛ غافل از این‌که خودمان از دوران زرتشت، روز عشق  ایرانی داشته‌ایم.

مطلب پیشنهادی: بیا یاد بگیر پاکت کادو را چطوری بسازی، فیلم داریم.

هدیه روز عشق

روز عشق در ایران، جشن گرفته می‌شود؟

در کشور ما اخیرا مد شده که نزدیک‌های روز عشق ایرانی، دختر و پسرها برای هم هدیه بخرند؛ کلی هم درباره کادوی ولنتاین لطیفه و متن عاشقانه رد و بدل می‌شود اما در اصل روز عشق فقط مختص دختر و پسرهای کم‌سن و سال نیست. شما می‌توانید هدیه روز عشق یا ولنتاین را به مادر یا پدرتان بدهید، یا مادربزرگی که شما را بزرگ کرده، شاید معلمی دارید که با عشق به شما تدریس می‌کند؛ خواهرزاده یا برادرزاده‌تان و حتی صمیمی‌ترین دوستی که در تمام مشکلات و شادی‌ها با او شریک بوده‌اید. در مورد جنس مخالف هم کسی که قرار است او ازدواج کنید یا همسرتان، مطمئنا از شما انتظار هدیه دارد. 

تاریخ روز عشق ایرانی چه روزی است؟

  • روز عشق ایرانی باستانی: 29 بهمن‌ماه (5 اسفند زرتشتی)
  • روز عشق خارجی (ولنتاین): 25 بهمن یا 14 فوریه

سپندارمذگان چه روزی است؟ زرتشتی‌ها 5 اسفندماه زرتشتی را روز عشق ایرانی می‌دانند که همان 29 بهمن خورشیدی است. این اختلاف به دلیل این است که در تقویم زرتشتی- برعکس تقویم شمسی، 6 ماه اول سال 30 روزه هستند و 6 روز اختلاف با تقویم خورشیدی وجود دارد؛ با این حال هر دوی این تاریخ‌ها، در اصل دقیقا یک روز هستند که در هر تقویم به نوعی به خصوص نشان داده شده است. یعنی ما و زرتشتی‌ها در یک روز که همان 29 بهمن ماست روز عشق ایرانی را جشن می‌گیریم اما زرتشتی‌ها در تقویم خودشان، به این روز 5 اسفند (از نوع زرتشی) می‌گویند. این جشن ریشه در امپراتوری هخامنشیان دارد.

مطلب پیشنهادی: سپندارمذگان که می‌گویند، چی هست و در آن چه کار می‌کنند؟

جشن اسفندگان چیست؟

آیین اسفندگان یا اسپندگان، در روز عشق ایرانی به منظور بزرگداشت مقام زن و قدردانی از برکات زمین، اجرا می‌شده است؛ ایرانیان در آن زمان برای سپاسگزاری از بانوان‌شان، پیشکش‌هایی را تقدیم آنها می‌کردند، بانوان هم کفش و لباس نو می‌پوشیدند و از کارهای خانه معاف بودند؛ در عوض پسران و مردان به امور منزل می رسیدند.

مطلب پیشنهادی: ولنتاین و روز پدر به بابام چه هدیه‌ای بدم؟

هدیه روز عشق

روز عشق مبارک، اول صبح یادت نرود!
 

اگر پیش از این روز عشق را جشن نمی‌گرفته اید، از حالا که چند روز مانده به روز عشق ایرانی، با خودتان قرار بگذارید که برای ولنتاین، یک سری کارهای هیجان‌انگیز و عاشقانه برای کسی که دوستش دارید انجام دهید؛ مثلا اول صبح، با کلام یا هدیه‌ای کوچک به او بگویید: روز عشق مبارک. تمرین کنید که خجالت نکشید.

مطلب پیشنهادی: برای خانمم چی بخرم که خیلی خوشحال شه؟

هدیه روز عشق

10 ایده عاشقانه برای غافلگیر کردن محبوبتان

اگر در اینترنت و اینستاگرام به دنبال ایده برای هدیه روز عشق ایرانی باشید، شاید کمی ناامید شوید زیرا امکانات، لوازم و تم‌هایی که در تصاویر خارجی می بینید، معمولا در ایران پیدا نمی‌شوند. برای همین، در موارد زیر، تعدادی عکس روز عشق ایرانی را برای‌تان آورده‌ایم که بتوانید در کشور خودمان تهیه کنید.

مطلب پیشنهادی: روی جعبه کادوی ولنتاین‌ات رو این مدلی تزئین کن *10 ایده!

هدیه برای روز عشق
هدیه برای روز عشق

1. پک کادو برای هدیه روز ولنتاین ایده ای مناسب

هدیه‌ای که برای روز عشق ایرانی تهیه می‌کنید محدوده قیمتی خیلی گسترده‌ای دارد، اگر بخواهید با یک جعبه با تم قرمز که در آن عروسک، شکلات، پاستیل یا اسمارتیز است، قضیه را تمام کنید.

مطلب پیشنهادی: ساخت چندوجهی شیشه‌ای عشق را یادبگیر و برای ولنتاین بساز.

هدیه روز عشق

2. تبریک روز عشق با کارت ولنتاین

برای هدیه روز عشق، لازم نیست پول زیادی خرج کنید. اگر الآن دست‌تان خالی است می‌توانید یک کارت پستال ولنتاینی بخرید یا اصلا خودتان دست به کار شوید و با خرده‌ریزهای خیاطی خودتان کارت ولنتاین دست ساز درست کنید. از این وسایل در خانه حتما پیدا می‌شود: مقوای رنگی، اکلیل، کاموا، ماژیک، پنبه، دکمه، پولک، مونجوق، پارچه و چسب.

مطلب پیشنهادی: ماگ همسرت رو با لاک ناخن طراحی کن 
 

خرید کارت پستال ولنتاین می ارزه؟

خرید کارت پستال ولنتاین ایده خوبی برای تبریک روز عشق ایرانی است اما اگر یک کارت ولنتاین خیلی خاص بخواهید، بالای 30 هزار تومان قیمت دارد و ارزان‌ترین کارت تبریک ولنتاین هم برای‌تان حدود 8 هزار تومان آب می‌خورد، تازه خیلی هم قشنگ نیست. بیایید خودتان کارت ولنتاین را برای کسی که دوستش دارید درست کنید؛ هم خاص و زیبا می‌شود، هم گران در نمی‌آید.

مطلب پیشنهادی: کارت تبریک سال نو بلدی درست کنی؟

آموزش ساخت کارت پستال ولنتاین در 3 سوت
 

  1. می‌‌توانید ته یک مداد پاک‌کن را در رنگ بزنید و مانند مُهر، روی مقوا شبیه قلب طرح بیاندازید.
  2. نوارهای کاغذی را شبیه گل، لوله کنید و به شکل قلب دور هم، روی یک مقوا بچسبانید.

 

کارت پستال ولنتاین دست ساز بلدی درست کنی؟

برای هدیه روز عشق ایرانی می‌‌توانید، با مقوا و ماژیک این چند مدل کارت پستال ولنتاین را هم درست کنید.

مطلب پیشنهادی: تزئین گل و شمع میز رمانتیک با شیشه‌های رنگی

هدیه روز عشق

 3. تزئین خانه با بادکنک قلبی

اگر دوست دارید یک فضای رومانتیک برای روز عشق ایرانی تدارک ببینید، می‌توانید با انواع بادکنک، شمع و گل، یک تم ولنتاینی زیبا درست کنید. تصاویر زیر ایده‌های خوبی به شما می‌دهد. خرید بادکنک آن هم از نوع صورتی ممکن است کمی گران شود و با این تعدا حدود 500 هزار تومان به بالا شود، مگر این‌که بادکنک ارزان‌تر پیدا کنید. می‌توانید به میدان گل شهر‌تان بروید و مقدار گل قرمز و شمع وارمر بخرید و فضای اتاق‌خواب یا هال و پذیرایی‌تان را با شمع و گل، زیبا و رومانتیک کنید.

مطلب پیشنهادی: هدیه‌های دست‌ساز برای مردها، خانم‌ها و بچه‌ها یادبگیرند.
 

هدیه روز عشق

4. میز ولنتاین بچینید

یکی از مدل‌های دکور روز عشق ایرانی که در عکس‌های‌تان عالی می‌شود، تهیه و تدارک میز ولنتاین است که می‌توانید با رنگ‌های صورتی و قرمز بنا به سلیقه خودتان ن را بچینید و پشت آن عکس‌های زیبا بگیرید. این میز می‌تواند شامل انواع شیرینی‌های زیبا  خوش طعم باشد یا میز غذاخوری 2 نفره خودتان باشد.

مطلب پیشنهادی: تزئین بطری، برای رومانتیک ساختن فضای روز عشق در خانه

5. شام اختصاصی بپزید با سفره‌آرایی عاشقانه.

از تصاویر ما ایده بگیرید ودر روز عشق ایرانی، میز شامی 2 نفره بچینید و مانند هتل‌ها، چیدمان میز غذا را زیبا کنید. همچنین می‌توانید، سفره‌ای رومانتیک کف زمین پهن کنید و شمع و گل را روی ن بچینید. برای شام ولنتاین هم خیلی غذاها می‌توانید درست کنید اما بهتر است غذای مورد علاقه محبوب‌تان را بپزید.

مطلب پیشنهادی: کادوی ولنتاین به آجی! دخترها این جاجواهری‌ها را برای هم بسازید

6. سفری 2 نفره تدارک ببینید.

در روز عشق ایرانی می‌توانید یک سفر خوب 1 روزه را در هتلی زیبا و راحت برای خود در نظر بگیرید؛ حتی اگر پول یک شب ماندن در هتل برای‌تان زیاد است، می‌توانید در اقامتگاه‌های بومگردی سازمان گردشگری، جای خواب رزرو کنید و باز هم اگر هزینه این نوع سفر برای‌تان گران‌است. دو تا کوله پشتی و چادر مسافرتی بردارید و به یک شهر تاریخی یا مکانی با طبیعت زیبا نزدیک خودتان بروید. البته حتما یک هدیه ولنتاین سمبلیک هم برای محبوب‌تان بخرید؛ مثل یک شاخه یا دسته گل سرخ.

مطلب پیشنهادی: ماگ هنری طور دوست داری؟ بیا این مدل‌ها رو ببین

 

بودجه لازم: پایین تا لوکس
• اقامت در هتل خارجی: هر شب بالای 1 میلیون تومان
• اقامت در هتل ایرانی: شبی بالای 300 هزار تومان
• اقامت در اقامتگاه بومگردی: شبی بالای 100 هزار تومان
• اقامت در چادر: فقط پول بنزین یا بلیط اتوبوس یا قطار را می‌دهید.
 

7. کادو ولنتاین برای دختر، لوازم شخصی

بیشتر خانمها دوست دارند در روز عشق ایرانی یا ولنتاین یک هدیه بگیرند که شخصی باشد و به زیبایی و استایل آنها ربط داشته باشد. برای این منظور میتوانید از زیور آلات و جواهر تا انواع کفش و لباس را تهیه کنید. 

مطلب پیشنهادی: لامپ سوخته خریداریم! یک کاردستی رومانتیک برای ولنتاین، یاد بگیر

8.  پک هدیه ولنتاین: وسایل کاربردی خانه‌داری

محبوب شما چه خانم باشد چه آقا میتوانید لوازم کاربردی در خانه یا محل کار برای او بخرید. مثلا پسرها قهوه سازهای حرفه ای را دوست دارند یا می توانید برایشان موکاپات بخرید که قیمتش پایینتر است. خانمها هم با پکهای کاربرد لوازم خاه خیلی خوشحال میشوند یا ست قابلمه یا لیوانهای دکوری. محبوبتان چه خانم است چه آقا خرید ماگ هم ایده بسیار خوب و ارزانی برای ولنتاین است.

9. ایده هدیه ولنتاین : لوازم دکوری

لوازم دکوری بیشتر برای خانمها جذاب است که دوست دارند اتاقشان در خانه پدری یا هال و پذیرایی خانه بختشان را با لوازم رویایی زیبا کنند. البته در روز عشق ایرانی میتوانید لوازم دکوری پسرانه هم ددر فروشگاهها پیدا کنید مثلا این چراغ خوابهای دکوراتیو که حتی عکس عشقتان را هم برایتان با لامپهای ریز میسازند.

مطلب پیشنهادی:  کاردستی‌های خوشگل برای ولنتاین، بیا چند تا ایده بگیر

هدیه روز عشق
هدیه روز عشق

10. بهترین هدیه ولنتاین برای آقایان 

پسرهای کم سن و سال هستند که از پکهای ولنتاین و لوازم مخصوص ولنتاین لذت میبرند، آقایانی که در جریان زندگی افتاده اند دوست دارند با لوازمی که آنها را به دوران آزاد و بی مسئولیتی در خانه پدریشان داشته اند، سورپرایز شوند که حالا به خاطر فشار مالی خرج خانواده سختشان است بخرند، مثلا:

  • لوازم شخصی: انواع عطر، لباس، دستبند زیبا
  • ایکس باکس و بازیهای کامپیوتری
  • فیلم دیدن در خانه
  • ساعات عاشقانه

مطلب پیشنهادی: تزئین قرمز رومانتیک برای شام 2 نفره ولنتاین

 

شاید مورد آخر به نظرتان عجیب برسد اما واقعیت است مردها دوست دارند، بعد از یک روز یا هفته کاری سخت، در خانه کمی آرامش داشته باشند؛ خصوصا اگر درآمدشان کارمندی است یا در 2 شیفت کاری مشغول اند. یک سری فیلم عاشقانه معروف تهیه کنید و با کلی هله هوله، روز عشق همسرتان را خاطره انگیز کنید:

بهترین فیلمهای عاشقانه
 

  • روح یا Ghost
  • روز عشق یا Valentines Day
  • تایتانیک Titanic
  • دفترچه خاطرات یا Notebook
  • قسم The Vow
  • بر باد رفته Gone with the wind
  • 2 روز در پاریس – 2Days in Paris

اگر کمدی دوست دارد:  

روسای بد: Horrible Bosses

مطلب پیشنهادی: ولنتاین و روز مادر به خانمم چی هدیه بدهم؟

 

پایان یک روز عاشفانه

حالا که این ایده ها را یاد گرفتید دوست دارید بنا به بودجه تان از کدام استفاده کنید و با آن یک خاطره زیبا برای خودتان و مجبوبتان بسازید؟ اگر در خانواده روز عشق ایرانی را جشن میگیرید برای ما از نکات جالب ولنتاین در خانه بنویسید. این مطالب هم درباره ولنتاین به شما کمک میکنند.

مطالب پیشنهادی:

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه