Chidaneh.com placeholder image

گیاهان مناسب محل کار، انگیزه و انرژی با این 10 گیاه جذاب!

به قلم: سمانه زارعی

کار کردن در فضایی که پر از حس خوب است انرژی ما را برای انجام کار زیاد می­کند. شما برای ایجاد حس مثبت در فضای کارتان چه کارهایی انجام می­دهید؟ فکر نمی­کنید جای گل و گیاهان در محل کارتان خالی است؟ فرقی نمی­کند شما عاشق گل و گیاه باشید یا نه، وقتی در فضایی که گیاهان در آن حضور دارند کار می­کنید کمتر دچار کسالت و خستگی خواهید شد. پس با این مطلب از چیدانه همراه شوید تا چند گیاه مناسب محل کار به شما معرفی کنیم.

 

سرویس خواب بالسا
گیاهان مناسب محل کار

گیاهان مناسب محل کار، چه نوع گیاهی باشه؟

اگر در محل کارتان اتاق جداگانه­ ای دارید می­ توانید با خیال راحت­ تر گیاهان آپارتمانی را انتخاب کنید. در این صورت سلیقه شما، شرایط محیط و فرصتی که برای نگهداری از گیاهان دارید تعیین کننده خواهد بود. ولی اگر می­ خواهید گیاهانی برای کل فضای شرکت و اداره تهیه کنید باید به شرایط محل کار توجه زیادی داشته باشید. به طور کلی می­ توان گفت گیاهان مناسب محل کار باید ویژگی ­هایی داشته باشند تا بتوانند سرزندگی و شادابی خود را حفظ کنند.

مطلب پیشنهادی: 7 راه حل برای حفظ شادابی و سلامت در محل کار!

 

ویژگی گیاهان مناسب محل کار

گیاهان مناسب محل کار؛ بهتره این ویژگی­ هارو داشته باشند

گیاهان همیشه سبز : اغلب گیاهان آپارتمانی همیشه سبز هستند و به همین دلیل انتخاب گیاه برایتان محدود نخواهد بود.

گیاهان مقاوم: گیاهانی که در برابر شرایط مختلف و تغییرات نور و دما حساس نباشند دوام بالاتری خواهند داشت. گیاهان مقاوم به نور کم از جمله گیاهانی هستند که در فضای داخلی دوام خوبی خواهند داشت.

گیاهان بدون رایحه قوی: بوی شدید در گیاهان آپارتمانی؛ هر چند گیاهان آپارتمانی خوشبو ولی ممکن است حضور دائم بوی گل و گیاه برای برخی از افراد آزار دهنده باشد و این عامل به جای ایجاد حس بهتر تمرکز افراد را به هم می­زند. در نتیجه در انتخاب گیاهانی که بوی شدیدی دارند حساس باشید.

گیاهان بدون نیاز به مراقبت زیاد: با توجه به اینکه ممکن است هر روز در محل کار حضور نداشته باشید و رسیدگی به آنها به صورت ممتد امکان­ پذیر نباشد در نتیجه گیاهان مقاوم و با نگهداری آسان انتخاب مناسبی برای ادارت و محل کار هستند.

گیاهان تصفیه کننده هوا: یکی از عوامل مهم ایجاد خستگی در کارمندان ادارات وجود آلودگی­ های ناشی از مواد شیمیایی مختلف و یا آلودگی هوایی است که از پنجره ­ها وارد ساختمان می­ شود. گیاهان تصفیه کننده هوا، به تمیز شدن فضای داخل ساختمان کمک می­ کنند.

گیاهان کند رشد: گیاهانی که رشد سریعی دارند نیاز به تعویض گلدان و هرس بیشتری دارند در نتیجه نگهداری ­شان کمی زمان­بر می ­شود. به شما پیشنهاد می ­کنیم که گیاهان با سرعت رشد پایین را انتخاب کنید.

مطلب پیشنهادی: فنگ­ شویی با گیاهان آپارتمانی، از انرژی گل­ ها غافل نشوید!

 

گیاهان مناسب محل کار

کدام گیاهان مناسب محل کار هستند؟

1.پتوس

هر جا صحبت از گیاهان سازگار، مقاوم و زیباست نام گیاه پتوس وجود دارد. این گیاه خوش اخلاق طرفداران زیادی دارد و حتی داخل آب هم به راحتی رشد می­ کند. می ­توانید از گیاه پتوس برای بخشی از دفتر کار انتخاب کنید و ساقه ­ای رونده آن را به دیوار و سقف هدایت کنید.

مطلب پیشنهادی: گیاه آپارتمانی پتوس، این قلب سبز برای شما!

 

گیاه کندمی

2.گندمی

برای داشتن گیاه گندمی سرحال کافیست یک گلدان اندازه و خاک مناسب برایش تهیه کنید و از گرما دور نگهش دارید. این گیاه زیبا در شرایط مناسب رشد بالایی دارد و در نتیجه سالی یکبار باید گلدانش تعویض شود. بعد از رشد زیاد گیاهچه­ های آن را جداکنید و به همکاران دیگر بدهید.

مطلب پیشنهادی: گل گندمی، این گیاه همیشه سبز آویزان و خوش رو!

 

فیکوس بنجامین

3.فیکوس بنجامین

برای اینکه از وجود فیکوس بنجامین در محل کارتان بهره مند شوید قسمت پرنور ساختمان را برایش در نظر بگیرید. فیکوس بنجامین به سرما حساس است و باعث ریزش برگ­ هایش می­ شود. این گیاه بومی مناطق گرم و مرطوب است در نتیجه باید در هوایی نسبتا مرطوب قرار بگیرد. غبارپاشی برای این گیاه را فراموش نکنید.

 

سانسوریا

4.سانسوریا 

اسطوره ­ی گیاهان مقاوم است و رشد کندی دارد. به خوبی نقش یک گیاه بی آزار و در عین حال زیبا و مدرن را در محل کار شما ایفا می­ کند. ولی شما هم خیلی بی توجه نباشید و حواستان به نیاز نوری و آبیاری گیاه سانسوریا باشد. اگر دیدید قد بلندی پیدا کرده برگ آن را ببرید و در خاک بگذارید تا گلدان پر پشت شود.

مطلب پیشنهادی: انواع سانسوریا، باید بدونی چطوری ازش مراقبت کنی!

 

اسپاتی فیلوم

5.اسپاتی فیلوم

اسپاتی فیلوم برگ­ های براقی دارد و گل­ هایی سفید رنگ که در تابستان ظاهر می ­شود. یک گیاه تصفیه کننده هوا که به تمیز شدن هوای محل کار کمک می­ کند. این گیاه آب و هوای گرم و مرطوب را می­ پسندد.

 

آلوئه ورا

6.آلوئه ورا

گیاهی بسیار سازگار و با رشد نسبتا کند است. آلوئه ورا نور را دوست دارد در نتیجه بخش پرنور محل کار را به الوئه ورا اختصاص دهید. اگر در منطقه ­ای هستید که بارندگی زیادی ندارد می­ توانید آلوئه­ ورا را در فضای باز قرار دهید. فراموش نکنید که آلوورا یک گیاه برگ گوشتی است پس آبیاری زیاد نقطه ضعف این گیاه خواهد بود.

 

کاج مطبق

7.کاج مطبق

یکی از گیاهانی که احتمالا در محل­ های کار و ادارات دیده باشید کاج مطبق است. این گیاه در واقع درختچه ­ای سوزنی برگ و همیشه سبز است که برای خانه ­های بزرگ و ادارات انتخاب خوبی است. نور ملایم اتاق برایش مناسب است. اگر می بینید این گیاه به یک سمت خم می ­شود به دلیل تمایل به نور است. در تابستان هر هفته گلدان را چند درجه بچرخانید تا به همه قسمت ­های گیاه نور کافی برسد. هوای مرطوب را دوست دارد پس غبارپاشی فراموش نشود.

 

زامیفولیا

8. زامیفولیا

احتمالا هر فردی وارد اتاق کار شما شود نام آن را خواهد پرسید. زامیفولیا به آبیاری کم مقاوم است پس نگران فراموش کردن آبیاری این گیاه نباشید. نور غیرمستقیم می­ خواهد و مدت­ های طولانی نور کم را تحمل می­کند. رشد کمی دارد و دردسری برای تعویض گلدان نخواهد داشت.

مطلب پیشنهادی: نگهداری زامیفولیا، یک گیاه آپاتمانی راحت و جذاب!

 

شفلرا

9.شفلرا

یکی از گیاهان جذاب که اگر در محل کارتان باشد حتما چشم همکاران و مراجعان را می­ گیرد! مراقب آبیاری این گیاه زیبا باشید. آبیاری بیش از حد و یا خیلی کم آن را از بین می ­برد. اگر اندازه آن بزرگ شد می ­تواند به عنوان جداکننده فضا استفاده شود.

 

گیاهان هوازی

10.گیاهان هوازی

با اینکه گیاهانی مقاوم هستند ولی ظاهرشان حساس به نظر می ­رسد. اگر می­ خواهید گیاهانی خاص در محل کار داشته باشید از گیاهان هوازی یا تیلاندزیا استفاده کنید. این گیاهان در هر نوع گل فروشی و گلخانه ­ای پیدا نمی ­شود ولی ناامید نباشید. کافی است یک سطح مناسب به عنوان تکیه گاه برایشان قرار دهید و در زمان نیاز به درستی آبیاری شان کنید.

مطلب پیشنهادی: گیاهان هوازی، دانستنی­ های کاملش رو همینجا بخونید!

 

گیاهان مناسب اداره

استفاده از گیاهان در محل کار، این ایده ­ها به درد میخوره!

  • در اولین قدم ویژگی­ های نور و هوا و میزان فضای خالی برای قرار دادن گلدان را در محل کار در نظر بگیرید و بعد از آن گیاهان متناسب با فضا را برای ساختمان انتخاب کنید.
  • از گیاهان قد بلند برای روی میز استفاده نکنید تا جلوی دید شما را نگیرد.
  • اگر محل کارتان کوچک است و محدودیت فضا دارید از تعداد متناسبی از گلدان استفاده کنید.
  • اندازه­ ی گلدان و گیاهان را متناسب با مساحت فضای کار انتخاب کنید.
  • در گوشه ­ی اتاق­ ها و یا فضاهایی که رفت و آمد کمی دارد می­ توانید از گیاهان آویز استفاده کنید.
  • از گلدان­ های کوچک و گیاهان کم ارتفاع می­ توانید برای روی میز کار استفاده کنید.
  • از برخی از گیاهان با ارتفاع بیشتر می­ توانید به عنوان جداکننده فضاهای مختلف محل کار استفاده کنید.
  • امروزه استفاده از دیوار سبز در ساختمان­ های اداری، شرکت ­ها و فضاهای کاری رایج شده است و وجود یک سطح سبز مانند تابلویی دیوار را تزیین می­ کند و حس مثبتی به فضا اضافه می­ کند.
  • گیاهان آپارتمانی می­ توانند رنگ­ های مختلفی را به فضای کار شما وارد کنند و سرزندگی و شادابی را به فضا اضافه کنند.

مطلب پیشنهادی: گیاهان آپارتمانی بدون نیاز به نور، تو مسئول گلت هستی!

 

گیاهان آپارتمانی در فضای کاری

کلام آخر:

در این مطلب با تعدادی از گیاهان آپارتمانی مناسب محل کار آشنا شدیم. در انتخاب گیاهان متناسب با فضای کار علاوه بر شرایط محیط کار به زمانی که شما برای گیاهان صرف می­ کنید هم بستگی دارد. ویژگی­هایی که در این مطلب برای گیاهان مناسب محل کار بیان شد به طور کلی هستند و نمی­ توان گفت گیاهان آپارتمانی دیگر مناسب محل کار نیستند؛ و همه چیز به شما بستگی دارد. فقط کافیست مسئولیت این موجود زنده را برعهده بگیرید و فراموشش نکنید.

اهالی فن چیدانه در زمینه تهیه گل و گیاه آپارتمانی همراه شما هستند.

 

مطلب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه