Chidaneh.com placeholder image

محوطه سازی سنتی، چگونه به فضای محوطه اصالت ببخشیم؟

به قلم: سمانه زارعی

اصطلاح سنتی بودن برای ما با اصالت و ایرانی بودن درآمیخته است. معماری سنتی، غذای سنتی، رستوران سنتی و… همه برای چیزهایی که اصالت و هویت اصلی ما را می­ سازد استفاده می­ شود. در مطالب قبلی چیدانه راجع به محوطه ­سازی و یا طراحی حیاط و باغچه صحبت کرده ­ایم. در این مطلب از چیدانه می­ خواهیم راجع به محوطه سازی سنتی بگوییم. ایده­ هایی که به شما کمک می­ کند تا حس مثبتی از محوطه خود داشته باشید.

 

تابلو فرش ریحان

گروه معماران مدام
ویلا نزدیک
گروه معماران مدام

محوطه­ سازی سنتی، اول سلیقه ­تان را در نظر بگیرید.

برای طراحی محوطه، اول باید تکلیف سلیقه ­تان را مشخص کنید. آیا شما طراحی سنتی محوطه را دوست دارید؟ بعد می ­رسیم به فضای محوطه و اینکه آیا این نوع سبک محوطه با فضا تناسب دارد؟ باید بگویم اگر شما عاشق فضاهای لوکس و مدرن هستید این نوع محوطه ­سازی به دردتان نمی­ خورد. و در قدم بعدی اگر ساختمانی مدرن دارید باید به تناسب بین فضای محوطه و نوع سبک ساختمان هم توجه کنید. سبک محوطه سازی بهتر است ادامه ­ای از سبک ساختمان و یا حتی دکوراسیون داخلی باشد و این حالت باعث ایجاد پیوستگی در طراحی کل فضای ساختمان و محوطه خواهد شد. 

حالا اگر تصمیم­تان را گرفته ­اید که سبک محوطه ­سازی سنتی را برای فضای بیرون ساختمان در نظر گرفته ­اید در ادامه مطلب ایده­ ها را بخوانید.

 

مطلب پیشنهادی: طراحی حیاط منزل ایرانی، بهار دلنشین با این 7 ایده!

 

گروه معماران مدام
طراحی حیاط آجری
گروه معماران مدام

1.محوطه سازی سنتی؛ نشانه­ هایی از خانه­ های قدیمی!

این فکر که برای محوطه سازی سنتی حتما باید همه عناصری که در خانه­ های قدیمی استفاده می­ شده را به کار ببریم اصل کلی و همیشگی برای محوطه سنتی نیست. حتی شما می­ توانید عناصر مدرن و امروزی را با عناصر قدیمی به روشی درست تلفیق کنید و در محوطه استفاده کنید. فقط باید حواستان باشد که اصالت این نوع طراحی از بین نرود. چند ایده کوچک برای استفاده از عناصر خانه­ های قدیمی در محوطه ­سازی سنتی:

  • گلدان­ های حیاط:  این روزها استفاده از فلاورباکس ­ها و گلدان­ های مدرن در محوطه سازی کاربرد زیادی پیدا کرده است. ولی شما می ­توانید از گلدان­ های سفالی استفاده کنید. مثلا گوشه ­ی یکی از دیوارهای محوطه می تواند جای خوبی برای چندین گلدان در کنار هم باشد.
  • صنایع دستی: اگر در محوطه جایی برای نشستن در نظر گرفته ­اید، می توانید از کوسن­ ها و یا زیراندازهای سنتی مانند گلیم استفاده کنید. استفاده از صنایع دستی حسی از هویت ایرانی را در ما زنده می ­کند.
  • کوزه­ های سفالی: برای زیبایی محوطه، اگر گوشه­ های حیاط و یا محوطه ­تان خالی است می­ توانید چندین کوزه سفالی بزرگ و کوچک را در آن قرار دهید.
  • فرم باغچه ­ها: یکی از ویژگی ­های طراحی باغ ایرانی و یا طراحی محوطه سنتی وجود باغچه در محوطه است. باغچه­ های با فرم مربع و مستطیل برای محوطه­ سازی سنتی بسیار مناسبند.

 

مطلب پیشنهادی: طراحی حیاط منزل به سبک خانه ­های سنتی ایرانی

 

باغ گل فدک
طراحی فضای سبز
باغ گل فدک

طراحی فضای سبز و روف گاردن رستاک
نمونه کارهای گروه طراحی رستاک
diamondطراحی فضای سبز و روف گاردن رستاک

2.گل و گیاه در محوطه سازی سنتی؛ اولین عنصر مهم

هر وقت صحبت از محوطه ­سازی می­ شود اولین عنصری که به ذهن همه ما خطور می­ کند؛ گل و گیاه و درخت است. این موضوع برای محوطه ­سازی سنتی هم صدق می­ کند. شما به چند صورت می­ توانید سبزینگی محوطه را تامین کنید:

درخت: اگر محوطه ­تان جای کافی دارد؛ حتما یک درخت در آن بکارید. برای انتخاب درخت مناسب به شرایط اقلیم و خاک باغچه توجه کنید. درختان میوه با اینکه نیاز به رسیدگی بیشتری دارند ولی در زمان میوه­ دهی حس بسیار مثبتی برایتان خواهند داشت.

گلدان­ های شمعدانی: گیاه شمعدانی از گیاهانی است که برای فضای بیرون و هم داخل ساختمان استفاده می­ شود. اگر می خواهید حسی از خانه ­های قدیمی مادربزرگ ­ها را به محوطه بیاورید می توانید از چند گلدان سفالی با گیاه شمعدانی در محوطه استفاده کنید.

گل­های فصلی: وجود گل­ های فصلی رنگارنگ در محوطه حس مثبتی برایتان خواهد داشت. انواع گیاهان گلدار را با توجه به فصل کاشت می­ توانید در گوشه ­ای از باغچه بکارید تا بوی آنها در هر فصل فضای محوطه را پر کند.

گیاهان رونده: برخی از گیاهان رونده مثل پیچ امین الدوله حسی بسیار نوستالژی برایمان دارد. پیچ­ هایی که زمانی از روی دیوار خانه­ ها به کوچه ­ها می­ رسید و بوی آنها در بهار همه محله را پر می­ کرد. انواع گیاهان رونده برای کاشت در محوطه وجود دارد که می­ تواند محوطه شما را جذاب کند.

 

مطلب پیشنهادی: طراحی باغ سنتی، همین قدر ساده همین قدر ایرانی!

 

طراحی فضای سبز و روف گاردن رستاک
طراحی محوطه و آب نما
diamondطراحی فضای سبز و روف گاردن رستاک

گروه معماران مدام
در جستجوی حیاط از یاد رفته تجربه سوم
گروه معماران مدام

3.آب در محوطه ­سازی سنتی

همیشه حضور آب حسی از طراوت و نشاط را برایمان به ارمغان می ­آورد. اگر فضای کافی و منبع آبی کافی برای محوطه سازی در اختیار دارید می­ توانید جایی برای آن درنظر بگیرید. ممکن است دوست داشته باشید یک حوض کوچک و سنتی در محوطه داشته باشید و یا یک آبنمای ساده و سنگی که با سبک محوطه متناسب باشد. برای محوطه ­های بزرگ جریان آب در یک جوی کوچک هم می ­تواند ایده ­ی خوبی باشد.

 

محوطه سازی سنتی

4.بالکن و تراس جدید؟یا بهار خواب خانه مادربزرگ؟

در ساختمان خود یک بالکن یا تراس دارید ایده­ های محوطه ­سازی را می­ توانید تاحدی برای تراس اجرا کنید. مثلا طرح آجری می­ تواند برای پوشش دیوارها مناسب باشد. اگر از فضای بالکن و تراس برای نشستن استفاده می­ کنید می­ توانید از زیراندازهای سنتی مانند گلیم در آن به کار ببرید. یا گلدان­ های سبکی را از سقف آن آویزان کنید.

مطلب پیشنهادی: طراحی حیاط منزل ایرانی، مدرن باشیم یا اصیل؟

 

معمار علی صفویان
مرمت و احیا عمارت فیل
معمار علی صفویان

5.محوطه ­سازی سنتی، کدام مصالح مناسب است؟

یکی از مواردی که سبک و هویت محوطه را می ­سازند مصالح مورد استفاده در آن است. چند پیشنهاد برای استفاده از مصالح در محوطه ­سازی سنتی:

آجر: کشور ما یکی از تولید کننده­ های مهم آجر است. امروزه آجرها در اندازه­ های مختلفی برای کاربردهای متفاوت ساخته می­ شوند. شما می ­توانید از آجر در پوشش دیوار، کف محوطه، حاشیه باغچه و یا ساخت محل نشستن استفاده کنید.

چوب: از چوب می­ توانید برای ساخت یک تخت چوبی برای نشستن استفاده کنید. و یا اگر خیلی باحوصله باشید نرده­ های چوبی می ­توانند حس خوبی به محوطه اضافه کنند.

سنگ: سنگ ­ها برای طراحی سنگفرش محوطه و یا حاشیه سازی باغچه و همچنین قرار گرفتن در کنار گیاهان مناسب هستند. در انتخاب نوع سنگ و تناسب آن با سبک طراحی محوطه دقت کنید.

کاشی: استفاده از چند کاشی با طرح­ های سنتی در کنار همدیگر در بخشی از دیوار محوطه، یاد آور هنر اصیل ایرانی خواهد بود. 

مطلب پیشنهادی: سنگفرش آجری؛ 6 ایده برای طراحی خاص!

 

طراحی فضای سبز و روف گاردن رستاک
نمونه کارهای گروه طراحی رستاک
diamondطراحی فضای سبز و روف گاردن رستاک

کلام آخر:

محوطه­ سازی یکی از قسمت­ های جذاب طراحی ساختمان و فضای باز آن است. محوطه ­سازی سنتی می ­تواند طبق سلیقه شما انجام شود. با استفاده از ایده ­های مطرح شده می­ توانید یک محوطه با اصالت و سرشار از حس مثبت داشته باشید.

برای طراحی و اجرای انواع محوطه در سبک­ های مختلف اهالی فن چیدانه در کنار شما هستند.

 

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه