Chidaneh.com placeholder image

رنگ روی کاغذ دیواری، مجاز است؟

به قلم: مژگان احمدی

در این مقاله از چیدانه می خواهیم درباره چند و چون زدن رنگ روی کاغذ دیواری حرف بزنیم. آیا این کار امکان پذیر است؟ استفاده از کاغذ دیواری در دکوراسیون منزل مزایای بسیار زیادی دارد که یکی از ساده ترین و مهم ترین آن افزایش زیبایی دیوارهای خانه است. به همین دلیل هم بسیاری از افراد در زمان طراحی دکوراسیون داخلی منزل خود بدون هیچ فکر و شک و تردیدی به سراغ کاغذ دیواری می روند و آن را متناسب با رنگ، سبک و طراحی دکوراسیون منزل خود انتخاب می کنند.

در این میان اما گاهی بر اثر گذر زمان و تکراری شدن کاغذ دیواری، بعضی افراد به فکر تغییر تغییر دکوراسیون می‌افتند و تصمیم میگیرند که کاغذ دیواری خود را رنگ آمیزی کنند. اما آیا چنین چیزی ممکن است؟ در ادامه با شما هستیم تا به موضوع رنگ روی کاغذ دیواری بپردازیم و شما را با چم و خم های این کار آشنا کنیم.

تابلو فرش ریحان

در ادامه خواهید خواند:

  • استفاده از کاغذ دیواری در دکوراسیون منزل
  • انتخاب کاغذ دیواری (آشنایی با انواع کاغذ دیواری)
  • روش کندن کاغذ دیواری
  • روشد زدن رنگ روی کاغذ دیواری

استودیو پر
عکاسی منزل مسکونی سعادت آباد فرحزادی
استودیو پر

استفاده از کاغذ دیواری در دکوراسیون منزل

پیش از این در مطلبی با عنوان «کاغذ دیواری، تغییر دکوراسیون بی دردسر!» به طور کامل به استفاده از کاغذ دیواری در دکوراسیون منزل پرداخته ایم. بر اساس این مطلب  مردم معمولا سوالات زیادی در مورد کاغذ دیواری دارند که دو سوال مهم آن‌ها عبارت است از: «آیا کاغذ دیواری از مد افتاده است؟» و «آیا نگهداری و مراقبت از کاغذ دیواری کار سخت و دشواری نیست؟» جواب به هر دوی این سوال‌ها منفی است و دقیقا برعکس است. کاغذ دیواری‌ها همیشه مد بوده‌اند و به احتمال زیاد در آینده نیز جرء دیوارپوش‌های به‌روزی خواهند بود که با اقبال عمومی روبه‌رو می‌شوند.

کاغذ دیواری آیدی
کاغذدیواری طرح راه راه
diamondکاغذ دیواری آیدی

باراکو دیزاین
کاغذ دیواری فلورسنت طرح اداری چین تحت لیسانس ایتالیا
باراکو دیزاین

 علاوه بر این، در اکثر موارد تمیز کردن کاغذ دیواری خیلی ساده‌تر و راحت‌تر از رنگ‌ کردن دیوارها است. نصب درست کاغذ دیواری توسط یک نصاب حرفه‌ای و البته وجود یک کاغذ دیواری باکیفیت نکات کلیدی این موضوع هستند و باعث می‌شوند کاغذ دیواری همیشه ظاهری زیبا و به‌روز داشته باشد و مراقبت و نگهداری از آن نیز بدون دردسر اتفاق بیفتد.

مطلب مرتبط: کاغذ دیواری پذیرایی، چگونه بهترین را بخریم؟

استودیو پر
عکاسی منزل مسکونی سعادت آباد فرحزادی
استودیو پر

این مسئله در طول سالیانی که کاغذ دیواری جزء گزینه‌های طراحی دیوارها بوده است ثابت شده و تقریبا همیشه این ابزار طراحی یکی از گزینه‌های محبوب بین مردم بوده است. کاغذ دیواری یک ابزار قدرتمند و جذاب برای طراحی داخلی است و می‌توان در بیشتر قسمت‌های خانه از آن استفاده کرد: حمام و سرویس بهداشتی، اتاق خواب‌ها، پله‌ها، آشپزخانه‌ها، و حتی کابینت‌ها. فقط کافی است سطح شما صاف باشد تا بتوانید از کاغذ دیواری استفاده کنید.

مطلب مرتبط:کاغذ دیواری پذیرایی، کدام دیوار؟ کدام مدل؟

پارکت و کاغذ دیواری سارای
کاغذ دیواری اداری
پارکت و کاغذ دیواری سارای

انتخاب کاغذ دیواری

با توجه به تمامی مسائلی که تا به اینجا اشاره کردیم، وقت آن می رسد که ببینیم چگونه می توانیم کاغذ دیواری مناسبی را برای دکوراسیون منزل خود در نظر بگیریم. در همین رابطه در مطلب «انتخاب کاغذ دیواری، بهترین لباس برای دیوار جان!» شما را با انواع کاغذ دیواری آشنا کردیم تا در نهایت بتوانید انتخاب بهتری در این رابطه داشته باشید:

  • کاغذ دیواری چاپی: این نوع کاغذ دیواری کاربرد بسیار زیادی دارند و موارد استفاده از آنها در دکوراسیون منزل نیز بسیار زیاد است.
  • کاغذ دیواری از جنس وینیل: این نوع از کاغذ دیواری نیز جزء شایع ترین نوع کاغذ دیواری به حساب می آید. جنس این نوع از کاغذ دیواری ها به گونه ای است که گزینه بسیار مناسبی برای دکوراسیون آشپزخانه و حمام به شمارمی رود. نوعی از کاغذ دیواری وینیلی نیز وجود دارد که دوام بالاتری داشته و ضد آب است.

باراکو دیزاین
پوستر دیواری
باراکو دیزاین

  • کاغذ دیواری برجسته: این نوع از کاغذ دیواری ها نیز طرفداران خود را دارند.
  • کاغذ دیواری پارچه ای: این نوع از کاغذ دیواری، گرما و زیبایی به خصوصی را به دکوراسیون منزل شما خواهد بخشید.
  • کاغذ دیواری سلولزی: این نوع کاغذ دیواری ضخامت بیشتری نسبت سایر انواع کاغذ دیواری ها دارد. معمولا از این نوع کاغذ دیواری ها برای دکوراسیون اتاق کار و دفاتر تجاری استفاده می شود.
  • کاغذ دیواری پارچه ای با بافت کاغذ: این نوع از کاغذ دیواری نیز کیفیت بسیار بالایی دارند و به خوبی می توانند نقص دیوار را پوشش دهند.

مطلب مرتبط: طراحی سالن پذیرایی با کاغذ دیواری، هرکسی یه سلیقه ای داره!

پارکت و کاغذ دیواری سارای
کاغذ دیواری کلاسیک
پارکت و کاغذ دیواری سارای

کندن کاغذ دیواری از دیوار

در بسیاری از شرایط پیش می آید که بعد از گذشت چند سال، افراد از کاغذ دیواری ای که در منزل خود به کار برده اند خسته شوند و یا آن را قدیمی و به دور از مد روز به حساب آورند. به همین دلیل نیز به دنبال راه چاره می گردند. احتمالا برداشتن و یا کندن کاغذ دیواری از دیوار اولین چیزی است که به ذهنتان می رسد. پیش از این در مطلبی با عنوان «کندن کاغذ دیواری از دیوار، دیگه هیچی ازش روی دیوار نمی مونه!» در این رابطه برایتان گفته ایم.

کاغذ دیواری آیدی
کاغذ دیواری،آلبوم کالسیوم
diamondکاغذ دیواری آیدی

بر اساس این مطلب در ابتدا باید این را به شما بگوییم که راه های مختلفی برای انجام این کار وجود دارند و شما باید با توجه به جنس کاغذ دیواری و شرایط دیوار خود بفهمید که کدام روش مناسب تر خواهد بود. برخی از کاغذ دیواری ها بدون احتیاج به آب یا هر ماده دیگری به راحتی از دیوار جدا می شوند در حالی که برای جدا کردن برخی دیگر باید از حلال های شیمیایی استفاده نمود. ضمن این که آسیب دیدن یا ندیدن دیوار بستگی به این دارد که کاغذ دیواری چگونه نصب شده باشد. با مطالعه این مطلب و همراهی با تک تک مراحل آن می توانید کاغذ دیواری خود را به راحتی از روی دیوار جدا کنید.

مطلب مرتبط: بهترین کاغذ دیواری، همه چی رو برای خرید جنس بهتر بدون!

پارکت و کاغذ دیواری سارای
کاغذ دیواری کلاسیک
پارکت و کاغذ دیواری سارای

رنگ روی کاغذ دیواری

با توجه به مسئله ای که در بالا اشاره کردیم، در صورتی که کاغذ دیواری قدیمی شده و یا تکراری به نظر برسد بسیاری از افراد ترجیح می دهند که از دردسرهای کندن کاغذ دیواری فرار کنند و به دنبال راه ساده تری برای این کار بگردند. در چنین شرایطی است که مسئله رنگ روی کاغذ دیواری به میان می آید. این روش به شما کمک می کند که با صرف کمترین هزینه به دکوراسیون منزلی تازه دست یابید. 

کاغذ دیواری آیدی
کاغذ دیواری،آلبوم کالسیوم
diamondکاغذ دیواری آیدی

به طور کلی باید بگوییم که اگر کاغذ دیواری خانه برایتان خسته کننده شده یا رنگ آن از بین رفته، بهترین موقع است که به سراغ تغییر دکوراسیون منزل خود بروید. بهترین حالت برای رنگ کردن دیوار خانه این است که سطحی صاف داشته باشید. از آنجایی که کندن کاغذ دیواری دردسرهای زیادی دارد، پس باید بگوییم که بله می توانید کاغذ دیواری را رنگ بزنید ولی کمی کارتان بیشتر می شود.

کاغذ دیواری آیدی
کاغذدیواری طرح راه راه
diamondکاغذ دیواری آیدی

قبل از آنکه مراحل زدن رنگ روی کاغذ دیواری را شروع کنید باید این ابزارها و تجهیزات را تهیه نمایید:

  • فرچه و غلتک نقاشی
  • ماده پُرکننده درز (اگر کاغذ دیواری آسیب دیده یا نیاز به لایه برداری دارد)
  • سمباده
  • اسفنج
  • سطل
  • روغن پایه برای زیرکار
  • رنگ
  • پارچه، دستمال، روزنامه و… برای محافظت از مبلمان در زمان رنگ کاری

قبل از زدن رنگ روی کاغذ دیواری لازم است که کارهای زیرسازی و آماده سازی را انجام دهید. باید به این موضوع توجه داشته باشید که اگر سطح کاغذ دیواری خراش خورده شده، پاره شده و یا قسمتی از آن کنده شده است باید آنها را ترمیم کنید. با چسب کاغذ دیواری آن قسمت پاره شده را بچسبانید و یا با بتونه قسمت خالی را پر کنید.

باراکو دیزاین
کاغذ دیواری فلورسنت طرح داماس جنس نانوون و پی وی سی
باراکو دیزاین

 بعد از این مرحله وقت آن می رسد که سطح را با سمباده صاف و صیقلی نمایید. فقط یادتان باشد که قبل از زدن رنگ روی کاغذ دیواری باید آن را به خوبی با دستمال بدون مرطوب تمیز کنید تا هنگام رنگ زدن دیوار مشکلی برایتان پیش نیاید. اگر کاغذ دیواری خیس شده است اجازه دهید تا خشک شود و بعد رنگ زدن را شروع کنید. شما می توانید برای رنگ کردن کاغذ دیواری از رنگ روغنی استفاده نمایید، چرا که رنگ پایه روغنی جذب کاغذ دیواری نمی شود و به همین دلیل نیز آسیبی به بافت دیوار شما وارد نخواهد شد.

کاغذ دیواری آیدی
کاغذ دیواری کلاسیک
diamondکاغذ دیواری آیدی

به خاطر داشته باشید اگر مراحل گفته شده به نظرتان دشوار و پردردسر است می توانید از روش دوم استفاده کنید. برای این کار، روغن جلا بر پایه آب را یکبار به طور کامل روی کاغذ دیواری بزنید و سپس از رنگ روغن برای زدن رنگ روی کاغذ دیواری استفاده کنید. به همین راحتی!

“شما می توانید برای خرید و نصب کاغذ دیواری مورد نظر خود از ثبت درخواست رایگان چیدانه کمک بگیرید"

شما می توانید این مطالب را نیز مطالعه کنید:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه