دکوراسیون پذیرایی: 25 طراحی و دکور هال و پذیرایی  + عکس

دکوراسیون پذیرایی: 25 طراحی و دکور هال و پذیرایی + عکس

به قلم: سمانه زارعی

در این مطلب از چیدانه به مضوع دکوراسیون پذیرایی می‌پردازیم. انگار بیشتر جذابیت دکوراسیون داخلی منزل به پذیرایی آن است. از اسمش مشخص است که فضایی برای پذیرایی از مهمان­ هاست، اغلب ایرانی­ ها به مهمانی علاقه ­مند هستند، شاید به همین دلیل؛ فضای پذیرایی در خانه هر ایرانی جزو مهم ­ترین بخش ­ها باشد. پیش از این در مطلب دکوراسیون داخلی منزل به نکته ­هایی کلی از طراحی داخلی پذیرایی پرداختیم. در این مطلب با موضوع چیدمان پذیرایی همراه شما هستیم و جزئیات بیشتری را بیان خواهیم کرد.

استودیو معماری نیارش
استودیو معماری نیارش

مدل چیدمان منزل، نقش دکوراسیون پذیرایی!

ابعاد و اندازه فضا، نوع مبلمان، کاربری هر بخش و.. موارد مهمی هستند که باید در طراحی دکوراسیون به آنها توجه شود. در اغلب خانه ­ها مدل چیدمان منزل یک کلیتی است که ویژگی ­های دکوراسیون را می­ سازد. به طور مثال یک خانه با چیدمان مدرن، علاوه بر اینکه نشیمن و پذیرایی مدرنی دارند، آشپزخانه هم نمی ­تواند به صورت کلاسیک و مجلل باشد و در این صورت یک عدم هماهنگی در فضا ایجاد می ­شود. پذیرایی و نشیمن از جمله فضاهایی هستند که هر مهمان با وارد شدن به منزل آنها را می ­بیند، در نتیجه در ایجاد ذهنیت اولیه از کل دکوراسیون موثر است. در نتیجه باید به بهترین دکوراسیون فکر کنید. حتی گاهی لازم است در مورد دکوراسیون پنجره پذیرایی هم فکر کنید.

chidaneh ad banner

 

دکوراسیون پذیرایی شیک و مدرن

هر چقدر که به یک فضای نشیمن صمیمی و راحت احتیاج داریم، پذیرایی را با دکوراسیون شیک و مدرن می ­پسندیم. فضایی که برای پذیرایی از مهمان بسیار عالی باشد. شاید هم شما طرفدار یک دکوراسیون پذیرایی کلاسیک هستید. به هر حال در طراحی دکوراسیون زیبا باید در انتخاب مبلمان، چیدمان مبلمان و اکسسوری­ ها، انتخاب سبک طراحی، انتخاب رنگ دیوارها و… دقیق باشید. برای اینکه پذیرایی جذابی داشته باشید به مطلب دکوراسیون پذیرایی مدرن سر بزنید.

 

استودیو معماری مدیراد دکتر سما مدیر و مهندس رزا راد
استودیو معماری مدیراد دکتر سما مدیر و مهندس رزا راد

چیدمان پذیرایی مربع، فرم فضا مهم است!

علاوه بر اینکه دکوراسیون پذیرایی کوچک یا بزرگ است، فرم فضا هم در دکوراسیون و چیدمان موثر است. ممکن است فضای پذیرایی و نشیمن خانه به هم پیوسته و بدون جداکننده مشخصی باشند. در این حالت فرم مستطیل فضا به شما کمک می­ کند که پذیرایی و نشیمن را راحت ­تر از همدیگر جدا کنید. در دکوراسیون پذیرایی مربع نسبت به دکوراسیون پذیرایی مستطیل می­ توانید خلاقیت بیشتری به خرج دهید و چیدمان را راحت ­تر تغییر دهید.

 

پذیرایی منزل شما چه اندازه ­ای است؟

مساحت فضای پذیرایی مهم­ ترین مسئله در طراحی دکوراسیون به نظر می ­رسد. پذیرایی منزل شما چه ابعادی دارد؟ کوچک، متوسط یا بزرگ؟ در ادامه نکته­ هایی برای طراحی دکوراسیون پذیرایی در ابعاد کوچک، متوسط و بزرگ آمده است:

معماری داخلی لناطرح لوتوس
معماری داخلی لناطرح لوتوس

 

دکوراسیون پذیرایی کوچک

آپارتمان ­های نقلی اغلب یک پذیرایی کوچک و جمع و جور دارند. برای طراحی دکوراسیون پذیرایی 12 متری نور و رنگ و ابعاد مبلمان جزو مهم ­ترین مواردی هستند که باید به آنها توجه کنید. در این حالت شما نمی ­توانید نشیمن و پذیرایی مجزا داشته باشید. در نتیجه یک کاناپه شیک و دو مبل تکی کوچک و جمع و جور که بتواند در فضای خوبی نسبت به تلویزیون قرار بگیرد برای پذیرایی مناسب است. چند مورد مهم در چیدمان پذیرایی کوچک عبارتند از:

  • نورپردازی فضا
  • انتخاب فرش و پرده
  • انتخاب مبلمان جمع و جور
  • چیدمان مناسب مبلمان
  • انتخاب بهترین رنگ
  • تاثیر اکسسوری ­ها در فضا

برای اینکه جزئیات بیشتری راجع به هر یک از این موارد بدانید به مطلب طراحی دکوراسیون پذیرایی کوچک سر بزنید.

 

چیدمان پذیرایی متوسط؛ 24متری

اگر می ­خواهید برای دکوراسیون پذیرایی منزل خود تصمیم بگیرید؛ اول به این نکته توجه کنید که آیا فضای نشیمن و ناهارخوری داخل پذیرایی 24 متر قرار می­ گیرد یا اینکه فضای پذیرایی به خودی خود 24 متر مساحت دارد. این مساحت برای فضای پذیرایی یک اندازه متوسط است و راحت­ تر می ­توانید برایش تصمیم بگیرید. ولی اگر می­ خواهید میز ناهارخوری هم در آن قرار بگیرد؛ بهتر است میز ناهارخوری شش نفره تهیه کنید، بزرگتر از آن فضا را دلگیر خواهد کرد. هرچند اگر فضای نشیمن هم به آن اضافه شود یعنی شما یک فضای کوچک دارید و یک عالمه وسایل که باید در آن جا بدهید، پس به فکر ست سالن پذیرایی جمع و جورتر باشید. فراموش نکنید که برای پذیرایی 24 متری مبلمان 7 نفره و یا کمتر مناسب است و به ست 9 نفره فکر نکنید.

دکوراسیون پذیرایی بزرگ؛ 40 متری

وجود یک پذیرایی بزرگ برای خانه ­های ایرانی نعمت بزرگی است. مخصوصا اگر اهل رفت و آمد و مهمانی باشید. با وجود پذیرایی 40 یا 50 متری، دیگر نگران تعداد مهمان­ها نخواهید بود. در طراحی دکوراسیون پذیرایی ایرانی 40 متری شما می­توانید یک ست مبلمان زیبا که می­تواند کلاسیک هم باشد، تهیه کنید. اگر فضای هال و پذیرایی در کار هم قرار دارد، می­توانید از پارتیشن­های جدید، قفسه کتاب و یا ایده­های مختلف دیگر در جدا کردن فضاهای خانه استفاده کنید. با توجه به فرم پذیرایی 40 متری، استفاده از دو دست مبلمان امکان­پذیر است. فقط مراقب باشید فضا را خیلی شلوغ نکنید.

نکات و ایده‌های دکوراسیون پذیرایی

با بزرگ بودن فضا، دست شما برای طراحی دکوراسیون پذیرایی باز است و هر چه فضای پذیرایی بزرگتر باشد، کاربردهای بیشتری خواهد داشت. مثلا پذیرایی از مهمان، دورهمی ­ها، فضای بازی کودکان، گوشه ­ای دنج برای مطالعه، فضایی برای گپ و گفتگو از جمله فعالیت­ هایی هستند که می­توان در پذیرایی برای آنها فضایی مجزا داشت. چیدمان پذیرایی بزرگ نکته­ هایی دارد که در طراحی باید حواستان به آنها باشد:

  1. سبک طراحی فضا
  2. رنگ فضای پذیرایی
  3. نور طبیعی و مصنوعی
  4. سبک مبلمان
  5. چیدمان مبلمان
  6. انتخاب اکسسوری­ ها

مطلب پیشنهادی: دکوراسیون چوبی پذیرایی؛ طراحی فضایی گرم و پرطرفدار

 

1. سبک طراحی فضا:

تصمیم گرفتن برای نوع چیدمان و دکوراسیون پذیرایی به فرم و سبک فضا بستگی دارد. به طور مثال یک پذیرایی بزرگ که در دیوار و سقف آن از ابزارهای برجسته و گاها طلایی رنگ استفاده شده است، چیدمان و مبلمان مدرن و ساده جالب نباشد. ولی یک فضای ساده که دیوارهایش رنگی شیک و خنثی دارد دست شما را برای انتخاب سبک مبلمان و وسایل باز می­ گذارد. از متداول­ ترین سبک­ های طراحی فضا؛ دو سبک کلاسیک و مدرن است. برای طراحی دکوراسیون کلاسیک، وجود یک پذیرایی بزرگ ضروری است.

 

2. رنگ فضای پذیرایی:

انتخاب رنگ­ ها در طراحی دکوراسیون بخش جذاب دکور پذیرایی است. تناسب بین رنگ­ های غالب فضا بسیار مهم است. وسایلی مانند مبلمان، فرش، پرده و همچنین رنگ دیوار پذیرایی رنگ­ های غالب فضا را می­ سازند. هرچند اکسسوری­ ها و وسایل کوچکی که شاید در نگاه اول تاثیر زیادی در تنالیته رنگی نداشته باشند؛ ولی وقتی در دکوراسیون چیده می­ شوند به خوبی به مهم بودن جزئیات پی می ­بریم. در طراحی دکوراسیون پذیرایی بزرگ دست شما در انتخاب رنگ­ ها بازتر است. حتی می­ توانید با جسارت باشید و رنگ­ های تیره را انتخاب کنید.

 

3. اهمیت نورپردازی دردکوراسیون پذیرایی؛ نور طبیعی و مصنوعی

یک پذیرایی بزرگ با نورگیری عالی، همان چیزی است که همه ما می­ خواهیم. برای دکوراسیون پذیرایی بزرگ؛ باید نورپردازی حساب شده ­تری انجام شود. چرا که ممکن است در زمان­ هایی شما فقط برای بخش­ هایی از فضا نور لازم داشته باشید، در نتیجه باید بتوانید میزان نور را تنظیم کنید. اگر پنجره ­های بزرگی دارید و نور روز به خوبی وارد پذیرایی می­ شود، می­ توانید با انتخاب یک پرده مناسب و چند لایه میزان نور ورودی به فضا را با کشیدن پرده ­ها تنظیم کنید.

 

4. سبک مبلمان در دکوراسیون پذیرایی:

در موارد قبلی، راجع به سبک فضا صحبت کردیم. مبلمان انتخابی برای پذیرایی هم باید از سبک فضا تبعیت کند. مبلمان پذیرایی با حساسیت بیشتری انتخاب می­ شود تا علاوه بر زیبایی استاندارد و راحت باشد. در طراحی دکوراسیون داخلی پذیرایی بزرگ، شما به راحتی می ­توانید از انواع مبلمان پذیرایی مانند مبلمان کلاسیک و استیل استفاده کنید. با اینکه اغلب ترجیح می ­دهیم مبلمان راحتی در نشیمن قرار بگیرد ولی شما می ­توانید به دکور پذیرایی با مبل راحتی جدید فکر کنید.

 همچنین مبل نئوکلاسیک و یا مدرن هم می­ تواند انتخاب شما باشد. اگر می­ خواهید با ویژگی­ های مبل کلاسیک و نئوکلاسیک بیشتر آشنا شوید به مطلب تفاوت مبل کلاسیک و نئوکلاسیک سر بزنید.

 

5. چیدمان مبلمان:

با توجه به ابعاد و اندازه فضای پذیرایی می ­توانید ست مبلمان 7 یا 9 نفره انتخاب کنید. بهترین چیدمان مبلمان در دکوراسیون منزل بستگی به فرم فضا و همچنین تعداد مبلمان دارد. وجود یک نقطه­ ی کانونی مانند تلویزیون، شومینه، پنجره می­ تواند کمک زیادی برای چیدمان مبلمان باشد. حواستان به فاصله ­ی بین مبل­ ها باشد تا علاوه بر اینکه صدای افراد شنیده شود تعادل بصری هم حفظ شود.

یکی از وسایلی که در دکور پذیرایی بزرگ می ­تواند استفاده شود، بوفه است. هرچند این وسیله امروزه کمتر کاربرد دارد و افراد بیشتر به خرید کنسول تمایل دارند ولی برخی از افراد همچنان از بوفه استفاده می ­کنند. چیدمان مبل و بوفه در کنار هم باید با توجه به ابعاد فضا و سبک چیدمان انجام شود.

 

6. انتخاب اکسسوری ­ها:

حالا نوبت وسایل کوچکتر و اکسسوری­ ها می ­رسد. به رنگ و سبک طراحی دکوراسیون توجه کنید. متریال خاص اکسسوری می ­تواند جلوه­ ی زیبایی به فضای پذیرایی بدهد. از اکسسوری­ ها می ­توانید برای تزیینات کنار مبلمان استفاده کنید. به طور مثال سبد کنار مبل یک وسیله بسیار کاربردی برای دکور کنار مبل است که می­تواند علاوه بر زیبایی به جمع و جور شدن فضا هم کمک کند.

تصاویر بیشتر از طراحی دکوراسیون پذیرایی

در ادامه می توانید تصاویر بیشتری از مدل های مختلف پذیرایی با طراحی بسیار شیک و زیبا را تماشا کنید.

 

پرسش های متداول در زمینه دکوراسیون پذیرایی

چطور دکوراسیون پذیرایی زیبا دشاسته باشیم؟

دکوراسیون پذیرایی باید شیک بوده و برای پذیرایی از مهمان بسیار عالی باشد. در طراحی دکوراسیون زیبا باید در انتخاب مبلمان، چیدمان مبلمان و اکسسوری­ ها، انتخاب سبک طراحی، انتخاب رنگ دیوارها و… دقیق باشید. تناسب بین رنگ­ های غالب فضا بسیار مهم است. وسایلی مانند مبلمان، فرش، پرده و همچنین رنگ دیوار پذیرایی رنگ­ های غالب فضا را می­ سازند.

چه سبک مبلمانی برای دکوراسیون پذیرایی ما مناسب است؟

مبلمان انتخابی برای پذیرایی هم باید از سبک فضا تبعیت کند. مبلمان پذیرایی باید علاوه بر داشتن زیبایی، استاندارد و راحت نیز باشد. در طراحی دکوراسیون داخلی پذیرایی بزرگ، شما به راحتی می ­توانید از انواع مبلمان پذیرایی مانند مبلمان کلاسیک و استیل استفاده کنید. همچنین مبل نئوکلاسیک و یا مدرن هم می­‌تواند انتخاب شما باشد. اما اگر سالن پذیرایی تان کوچک است، مبلمان استیل اغلب انتخاب خوبی نخواهند بود.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
نرگس تاجدینی در تاریخ 09 مرداد 1396
عالی

ثبت دیدگاه