Chidaneh.com placeholder image

اشتباهات چیدمان آشپزخانه: این 10 مورد را انجام ندهید!

به قلم: سمانه زارعی

شاید طراحی فضاهای مختلف منزل دست ما نباشد و تصمیم به بازسازی و تغییر آن نداشته باشیم ولی می­ توانیم با چیدمان و طراحی دکوراسیون منزل به صورت اصولی تاثیر زیادی در زیبایی ظاهر و کاربردی بودن فضاها داشته باشیم. در مطالب قبلی راجع به اشتباهات دکوراسیون آشپزخانه صحبت کردیم، مواردی که مربوط به طراحی آشپزخانه بودند را توضیح دادیم ولی امروز در این مطلب راجع به اشتباهات چیدمان آشپزخانه صحبت خواهیم کرد.

 

chidaneh ad banner

امیر صادقی
خانه ی پر انرژی دهقان ویلا
امیر صادقی

اشتباهات چیدمان آشپزخانه، این کارها را نکنید!

شاید برایتان پیش آمده باشد که وارد خانه­ ای شده باشید که آشپزخانه دلباز و بزرگی دارد ولی قرارگیری وسایل آشپزخانه، فضا را دلگیر و شلخته کرده است. اینجاست که اهمیت چیدمان اصولی آشپزخانه مشخص می شود. با کمی دقت و توجه به اصول چیدمان آشپزخانه، فضایی دلباز و منظم داشته باشید. در ادامه مطلب تعدادی از اشتباهات رایج در چیدمان آشپزخانه را بیان کرده­ایم. مراقب باشید که این اشتباهات را انجام ندهید.

 

استودیو پر
عکاسی منزل مسکونی خیابان دولت
استودیو پر

1. عدم توجه به مثلث طلایی در چیدمان آشپزخانه

در نوشته­ های گذشته به مثلث طلایی اشاره کردیم. موقعیت قرارگیری سه عنصر مهم آشپزخانه؛ سینک ظرفشویی، اجاق گاز و یخچال فریزر نسبت به همدیگر یک مثلث را تشکیل می ­دهند. فاصله بین این سه وسیله باید به خوبی رعایت شود. حدودا 3 متر فاصله برای اضلاع این مثلث مناسب است.

 

رسا قوام شهیدی
دکوراسیون خانه 200 متری
رسا قوام شهیدی

2.اشتباه در چیدمان وسایل برقی

یکی از اشتباهات چیدمان آشپزخانه، چیدن وسایل برقی در فضاهایی مانند بالای کابینت، روی کانتر آشپزخانه و یا اپن است. اگر آشپزخانه بزرگی دارید، کابینت­ هایی را به عنوان جای لوازم برقی در آشپزخانه نظر بگیرید. مخصوصا وسایلی که کمتر مورد استفاده هستند. فضاهایی مانند شلف مخصوص وسایل برقی، کمد وسایل برقی و یا داخل کابینت­ ها جای خوبی برای قرار دادن وسایل برقی است و از شلوغی آشپزخانه کم می ­کند.

 

استودیو پر
عکاسی منزل مسکونی ازگل
استودیو پر

3. قرار دادن میز صبحانه خوری در آشپزخانه کوچک

اگر آشپزخانه کوچکی دارید، میز ناهارخوری و یا صبحانه خوری را در آن قرار ندهید. رفت و آمد راحت در آشپزخانه برای یک آشپز اهمیت زیادی دارد. با قرار دادن یک میز اضافی در آشپزخانه فضا رامحدود می­ کنید. اگر در آشپزخانه اپن و یا جزیره دارید، بخشی از آن را به عنوان صبحانه ­خوری در نظر بگیرید.

مطلب پیشنهادی: میز و صندلی ناهارخوری چوبی، 5 ایده برای انتخاب!

 

استودیو پر
عکاسی منزل مسکونی سعادت آباد فرحزادی
استودیو پر

4. اشتباه در چیدمان کابینت آشپزخانه

یکی از اشتباهات رایج در چیدمان آشپزخانه مدرن مربوط به طراحی و قرارگیری کابینت و شلف در آشپزخانه است. فراموش نکنید قرار نیست که همه دیوارهای آشپزخانه را به صورت افراطی با کابینت پر کنید. و یا اگر به شلف در آشپزخانه علاقه دارید؛ در نصب تعداد شلف ­­ها متعادل عمل کنید. تعداد زیاد شلف با وسایلی که روی آن قرار می­ گیرد ظاهر آشپزخانه را شلوغ نشان می ­دهد.

مطلب پیشنهادی: کابینت آشپزخانه کوچک؛ 20 مدل از جدیدترین­های 2022!

 

حسین گلیار
عکاسی منزل آقا و خانم اسدپور
حسین گلیار

5. اشتباه در چیدمان صحیح وسایل آشپزخانه

در چیدمان وسایل مختلف توجه کنید. در این مورد نظر فردی که بیشترین فعالیت را در آشپزخانه دارد اهمیت زیادی پیدا می­ کند. برای چیدمان درست وسایل به این نکته ­ها توجه کنید:

  • ظروف و قابلمه ­ها را در کنار یکدیگر قرار دهید تا در هنگام آشپزی دسترسی راحتی به آنها داشته باشید.
  • قرار گرفتن مواد غذایی و ادویه­ ها در نزدیکی محل آشپزی کار آشپز را راحت ­تر می­ کند. پس وسایل مرتبط به همدیگر باید در کنار هم باشند.
  • برای اینکه وسایل را در طبقات مختلف کابینت قرار دهید، به اولویت استفاده از آنها توجه کنید. وسیله ­ای که فقط سالی دو سه بار استفاده می­شود را در طبقات بالاتر و وسایلی که هر روز به آن نیاز دارید را نزدیکتر بگذارید.

مطلب پیشنهادی: چیدمان کابینت آشپزخانه، 25 ترفند چیدمان ظروف!

 

زهرا مهدیان
خانه ی فرناز و مهدی
زهرا مهدیان

6. چیدمان اشتباه و شلوغی بصری آشپزخانه

یکی از اشتباهات در چیدمان آشپزخانه­­ ی ایرانی، قرار دادن وسایل در جای نامناسب است. اغلب این موضوع با قرار دادن تعداد زیادی وسایل روی کانتر آشپزخانه و یا روی کابینت­ ها اتفاق می ­افتد. تا می­ توانید فضای آشپزخانه را از نظر بصری خلوت کنید تا برای انجام کارها تمرکز بیشتری داشته باشید. راهکار دیگر برای خلوت شدن فضا، عدم قرار دادن وسایل غیرضروری در آشپزخانه است. مثلا ظروفی که اصلا به آن نیاز ندارید را می ­توانید موقتا در کمد انباری جاسازی کنید.

مطلب پیشنهادی: آشپزخانه مرتب و منظم، با این ایده ها کار راحته!

 

خانه‌ی آرام خانم سایه

7. عدم توجه به کاربردی بودن چیدمان

در چیدمان صحیح و اصولی باید حواستان باشد؛ وقتی در یخچال را باز می­ کنید، با وسیله دیگری برخورد نکند، یا در کابینتی که در آن وسایل زیادی قرار گرفته؛ به راحتی باز و بسته شود. همچنین اگر فردی مشغول شستشو در کنار سینک ظرفشویی است مسیر عبور فرد دیگری که آشپزی می­کند را نگیرد. با اینکه بخشی از این مسائل به مساحت آشپزخانه مرتبط است ولی با کمی دقت می­ توان از چیدمان غیر کاربردی دوری کرد.

 

منزل زیبای سبزوار

8.اشتباهات در انتخاب فرش آشپزخانه

اگر تصمیم به استفاده از فرش یا قالیچه در آشپزخانه دارید؛ به جنس آن توجه کنید. زیرا قالیچه ­ای که روی کف  آشپزخانه سر بخورد، ممکن است باعث دردسر و سر خوردن شود. و از طرفی هم اگر تمیز ماندن کف آشپزخانه برایتان اهمیت زیادی دارد و یا هنگام شستشو کمی آب روی زمین می­ریزد؛ از پوشاندن همه سطح آشپزخانه با فرش خودداری کنید. انتخاب فرش سنگین که شستشوی سختی دارد یکی دیگر از اشتباهات است؛ زیرا فضای آشپزخانه در معرض آلودگی بوده و نیاز به شستشوی سریعتر دارد.

مطلب پیشنهادی: کفپوش آشپزخانه: معرفی 8 مدل کفپوش مناسب آشپزخانه

 

استودیو پر
عکاسی منزل مسکونی ستارخان
استودیو پر

9. عدم وجود تهویه کافی در آشپزخانه

اگر اهل آشپزی و پختن انواع غذاها هستید، استفاده از تهویه مناسب برای چیدمان آشپزخانه را فراموش نکنید. وجود پنجره به این موضوع کمک می­ کند و بهتر است جلوی باز شدن پنجره را با قراردادن وسایل غیرضروری نگیرید. همچنین استفاده از هود قوی بالای اجاق گاز به تهویه بهتر آشپزخانه کمک می­ کند.

مطلب پیشنهادی: نکات مهم در انتخاب هود آشپزخانه، بهترین مدل کدام است؟

 

حسین گلیار
عکاسی منزل آقا و خانم نیکویی
حسین گلیار

10. استفاده از وسایل دکوری زیاد در آشپزخانه

یکی از اشتباهات در چیدمان آشپزخانه شیک، استفاده از وسایل دکوری و یا تزیینی در آشپزخانه است. اگر می ­خواهید آشپزخانه­ ای ساده و شیک داشته باشید؛ وسایل دکوری را به حداقل برسانید. همچنین از تزیین در یخچال با تصاویر متعدد خودداری کنید. اگر به تزیین آشپزخانه علاقه دارید بهتر است مطلب تزیین آشپزخانه: 13 ترفند ساده برای تزیینات آشپزخانه شیک را بخوانید.

 

استودیو پر
پروژه ی عکاسی منزل مسکونی یافت آباد
استودیو پر

چیدمان آشپزخانه ایرانی شیک بدون این اشتباهات!

با دیدن تصویر آشپزخانه ­های شیک و ساده، این سوال برایتان ایجاد می ­شود که چه ترفندهایی برای دکوراسیون زیبای آشپزخانه مهم است. با کمی توجه به نمونه­ های دکوراسیون آشپزخانه­ ایرانی، متوجه اشتباهات خود برای چیدمان و یا طراحی دکوراسیون آشپزخانه خواهید شد. از انتخاب رنگ و متریال گرفته تا جای وسایل برقی و انتخاب پرده در  ایجاد یک فضای کاربردی و جذاب تاثیر دارند.

 

استودیو پر
عکاسی منزل مسکونی بابل
استودیو پر

حسین گلیار
عکاسی منزل آقا و خانم حیدری
حسین گلیار

امیر صادقی
عکاسی خانه ی خیابان گرگان
امیر صادقی

اشتباهات در چیدمان آشپزخانه

کلام آخر:

توجه به اصول چیدمان آشپزخانه به داشتن فضایی جذاب و کاربردی برای انجام کارهای آشپزی کمک می­ کند. ده مورد از اشتباهات چیدمان آشپزخانه را مرور کردیم. قبل از شروع به چیدمان وسایل به این ده مورد توجه کنید.

 

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
محبوبه در تاریخ 18 شهریور 1393
تا حالا اینطوری بهش نگاه نکرده بودم .جالبه!
avina در تاریخ 19 شهریور 1393
عالیییییییییییییییی .ممنونم .امیدوارم بتونم این مواردو در آشپزخونه مون رعایت کنم
[email protected] در تاریخ 19 شهریور 1393
چیدانههههههههههه من گمتون کرده بودممممممممممم خوشحالم پیداتون کردم دوباره من از طریقه یه سایته دیگه میومدم ،خیلی مطالبتون عاللیه ممنوووون عاشقتونم
Parastoo_S در تاریخ 22 شهریور 1393
خیلی خوبه مطلب جالبی بود، شما از همان جعبه هایی که توی کشوها هست یا یه چیزی برای مرز بندی وسایل تو ی کشو دارید؟

ثبت دیدگاه