Chidaneh.com placeholder image

سرامیک یا پارکت، کدوم برای خونه من خوبه؟

به قلم: سمانه زارعی

شاید از سطح صاف سرامیک در دکوراسیون منزل خود لذت می­ برید، و یا تمیز کردن آن برایتان راحت است. ولی با وجود فرزندتان وجود سرامیک کف کمی نگرانتان می­ کند که نکند برای کودک خطرناک باشد؟ یا ممکن است از حس سرمایی که سرامیک در پاهایتان ایجاد کند خوشتان نیاید و پارکت را ترجیح بدهید. و یا کف پارکت شده با دکوراسیون منزل شما هماهنگ­ تر باشد. همه این مسائل شما را بر سر دوراهی انتخاب سرامیک یا پارکت برای منزل قرار داده است؟ نگران نباشید! برای حل این موضوع به خواندن این مطلب از چیدانه با موضوع سرامیک یا پارکت، نیاز دارید. پس با ما همراه باشید.

 

چوب و هنر

سرامیک پرسلان  PMA | IMPERIO
سرامیک پرسلان کف مدل Statuario Extra
diamondسرامیک پرسلان PMA | IMPERIO

سرامیک یا پارکت، اول این دوتارو خوب بشناس!

برای انتخاب هر نوع مصالحی در دکوراسیون منزل، به شناخت آنها احتیاج دارید. اگر می ­خواهید بین انتخاب سرامیک یا پارکت برای کفپوش به نتیجه درستی برسید، باید قبل از هر تصمیمی از ویژگی ­ها، مزایا و معایب هریک آگاه باشید. ممکن است برای نیازها و شرایط منزل شما سرامیک بهتر باشد ولی کفپوش مناسب برای خانه همسایه شما پارکت باشد! می­ گویید چطور؟ ادامه مطلب را بخوانید.

برندهای معتبر در این حوزه

مطلب پیشنهادی: اسلب سرامیک یا اسلب سنگ؟

 

سینا عزیزی
دکوراسیون سفید نشیمن
سینا عزیزی

سرامیک یا پارکت، دو کفپوش پرطرفدار!

در ابتدا بهتر است تعریف مختصری از سرامیک و پارکت بدانید تا مقایسه آنها برایتان قابل تجسم­ تر باشد. 

سرامیک چیست؟

سرامیک نوعی کاشی است که از موادی مانند: خاک رس، آب، کائولینت، اکسید آلومینیوم، کاربید سیلیکون و… تشکیل شده است. سرامیک در ابعاد و اندازه ­های مختلفی تولید می شود و برای کف و دیوار به کار می­ رود. سطح رویه سرامیک می ­تواند لعابدار و یا مات باشد. سرامیک یکی از مصالح پرکاربرد و پرطرفدار در دکوراسیون داخلی است.

مطلب پیشنهادی: سرامیک پرسلان چیست؟

 

پارکت و کاغذ دیواری الی فلور
عرضه کننده انواع پارکت لمینت در ایران
پارکت و کاغذ دیواری الی فلور

پارکت چیست؟

یکی از انواع کفپوش ساختمانی، پارکت است. به طور کلی جنس پارکت از چوب است. ولی پارکت چوبی با پارکت لمینت متفاوت است که یکی از آنها تفاوت ظاهری پارکت و لمینت است. قسمت اصلی پارکت چوبی از چوب درختان تشکیل شده و لایه­ های دیگری مانند لایه ­های ضدخش و ضدآب برای مقاومت بالاتر دارد. ولی پارکت لمینت؛ از مواد ترکیبی که بخشی از آن چوب است، تشکیل شده. لمینت نسبت به پارکت چوبی قیمت کمتر و نصب و نگهداری آسانتری دارد. شاید هردو ظاهر تقریبا یکسانی داشته باشند ولی در حقیقت تفاوت­ هایی با هم دارند که در استفاده از آنها دیده می ­شود.

مطلب پیشنهادی: انواع پارکت لمینت، از این کفپوش چی می­ دونی؟

 

سرامیک یا پارکت

پارکت و کاغذ دیواری الی فلور
خرید مقاوم ترین نوع پارکت لمینت
پارکت و کاغذ دیواری الی فلور

کاشی پرنیان
انواع سرامیک
کاشی پرنیان

سرامیک یا پارکت، کدوم بهتره؟

سرامیک و پارکت دو تا از کفپوش ­های رایج و پرطرفدار هستند. برای انتخاب درست کفپوش باید به شرایط محیط و نیازهای کارفرما توجه شود. در ادامه به برخی از مهم­ ترین عوامل موثر در انتخاب سرامیک یا پارکت اشاره شده است:

 

شرکت معماری و طراحی داخلی ترنج
ساخت کابینت آشپزخانه کلاسیک سفید
شرکت معماری و طراحی داخلی ترنج

1.کاربری فضا:

 برای کفپوش فضایی مانند آشپزخانه که نیاز به شستشوی زیادی پیدا می­ کند باید از مصالح قابل شستشو استفاده شود. در نتیجه سرامیک برای آشپزخانه بهتر است. ولی برای فضایی مانند اتاق خواب که باید محل آرامی باشد و صدای قدم برداشتن در آن کمترین صدا را داشته باشد پارکت گزینه ­ی بهتری است. پس در انتخاب نوع کفپوش به کاربری فضا توجه کنید.

 

رسا قوام شهیدی
دکوراسیون خانه 60 متری
رسا قوام شهیدی

2.سبک دکوراسیون:

 یکی دیگر از عوامل موثر در انتخاب سرامیک یا پارکت، سبک دکوراسیون است. اگر به دنبال گرم و صمیمی ­تر شدن دکوراسیون منزل هستید پارکت، کفپوش بهتری نسبت به سرامیک است. تناسب بین کفپوش و عناصر دیگر منزل مهم است. با کمی خلاقیت با استفاده از کفپوش سرامیک و یا پارکت می ­توانید یک دکوراسیون مدرن و یا کلاسیک داشته باشید.

 

منزل زیبای خانم جعفرزاده

3.وجود کودکان و افراد مسن: 

وقتی در منزل شما کودکان وجود دارند و یا افراد مسن زندگی می­ کنند، به نیازها و محدودیت­ های آنها توجه کنید. افراد مسن، کفپوش ­هایی را که در پاهایشان احساس سردی ایجاد کند نمی­ پسندند در نتیجه پارکت، مخصوصا پارکت چوبی برای افراد مسن بهتر است و یا حرکت بر روی سرامیک به دلیل لغزنده بودن برای کودکان نوپا ممکن است خطرناک باشد.

 

کاغذدیواری و پارکت خانه تیمبرلند
زیباترین مدل های پارکت
کاغذدیواری و پارکت خانه تیمبرلند

4.قیمت: 

این روزها قیمت هر نوع مصالحی یکی از فاکتورهای مهم برای کارفرماهاست. پارکت و سرامیک دارای انواع مختلفی هستند که بر اساس ویژگی­ هایشان قیمت متنوعی دارند. علاوه بر هزینه ­ی اولیه برای خرید کفپوش هزینه ­های مربوط به نگهداری و ترمیم را هم در نظر داشته باشید. به طور کلی شاید بتوان گفت سرامیک مقرون به صرفه ­تر از پارکت چوبی باشد. ولی این مسئله به نوع سرامیک و ابعاد و کیفیت آن بستگی دارد.

 

اسلب و سرامیک مدرن ایده آل
سرامیک طرح گرانیت
اسلب و سرامیک مدرن ایده آل

5.نصب و اجرا: 

با توجه به نوع پارکت، نصب انواع پارکت چوبی و لمینت می­ تواند با استفاده از چسب و یا سیمان صورت بگیرد و یا با استفاده از شیارهایی که در قطعات پارکت قرار دارد آنها را متصل کرد. ولی سرامیک با استفاده از ملات نصب می ­شود و زمان ­بر تر است. همچنین کثیف ­کاری حاصل از بنایی کف ساختمان در نصب سرامیک بیشتر است. سرامیک باید توسط افراد متخصص نصب شود ولی پارکت را خودتان هم با کمی راهنمایی می­ توانید نصب کنید.

6.زیبایی و تنوع طرح و رنگ: 

از نظر زیبایی و تنوع طرح و رنگ، سرامیک و پارکت از جمله کفپوش های متنوع هستند. شما برای انتخاب انواع سرامیک و یا پارکت با توجه به سلیقه و سبک دکوراسیون می­ توانید آنها را انتخاب کنید و با انتخاب هریک از این کفپوش ­ها محدودیتی نخواهید داشت.

مطلب پیشنهادی: سرامیک طرح سنگ، قشنگ­تر نیست؟

 

شیما خراسانی
جوشش هنر در خانه خانم نصر
شیما خراسانی

سرامیک یا پارکت؛ مزایای و معایب هر کدوم چیه؟

همانطور که همیشه گفته ­ایم؛ بهتر بودن یک نوع کفپوش برای هر فضا و خانه ­ای با توجه به شرایط آنها تعریف می­ شود. برای اینکه انتخاب بهتری داشته باشید با مزایا و معایب سرامیک و پارکت آشنا شوید.

مطلب پیشنهادی: سرامیک طرح پارکت،یک نگاه همه جانبه!

 

استودیو پر
پروژه ی عکاسی منزل مسکونی کوهک
استودیو پر

مزایا و معایب سرامیک

برای شناخت بهتر سرامیک بهتر است با مزایا و معایب آن آشنا شوید:

از مهم ­ترین مزایای سرامیک:

  • مقاومت بالا در برابر رطوبت و آتش­ سوزی
  • تنوع در طرح و رنگ و ابعاد
  • شست­ وشوی راحت
  • طیف قیمتی متنوع

معایب سرامیک:

  • لغزنده بودن در صورت خیس شدن
  • آسیب ­پذیری در برابر ضربه
  • سرد شدن سطح سرامیک در فصل سرد و ایجاد درد مفاصل
  • نصب نسبتا سخت و زمان­بر

مطلب پیشنهادی: طرح کاشی و سرامیک، فقط برای آشپزخانه و حمام نیست!

 

پارکت و کاغذ دیواری الی فلور
بهترین مدل های پارکت لمینت نشیمن
پارکت و کاغذ دیواری الی فلور

مزایا و معایب پارکت

همانطور که اشاره کردیم، کفپوشی که با عنوان پارکت در بازار شاخته شده است به دو نوع پارکت چوبی و لمینت است. در اینجا به چندتا از مزایا و معایب پارکت اشاره شده است.

مطلب پیشنهادی: تفاوت لمینت و پارکت، کدام را بخریم؟

مزایای پارکت:

  • داشتن ظاهر طبیعی
  • گرم ماندن کف ساختمان در فصل سرد
  • تنوع طرح و رنگ
  • دوام بالا
  • نصب نسبتا آسان

معایب پارکت:

  • قیمت بالا
  • نیاز به نگهداری زیاد و هزینه ­بر بودن نگهداری
  • مقاوم نبودن در برابر موریانه و آتش­ سوزی و رطوبت

مطلب پیشنهادی: مزایا و معایب پارکت در دکوراسیون داخلی منزل

 

فروزان رحمانی
خانه خانم شیوا کرم پور شیراز
فروزان رحمانی

کلام آخر:

با خواندن این مطلب به جواب این سوال که در نهایت سرامیک بهتر است یا پارکت، نزدیک می­ شویم. همه چیز به شما بستگی دارد. با توجه به شرایط فضای ساختمان می ­توانید بهترین نوع کفپوش ساختمان را برای منزل خود انتخاب کنید.

اهالی فن چیدانه در زمینه تزئینات و خدمات کف و دیوار

 

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران
سحری در تاریخ 20 آبان 1396
من انتخاب اولم پارکت هست و بعد فرش ایرانی یا موکت. البته اگر فرش رو انتخاتب میکنم ترجیح میدم روی پارکت پهن کنم. حالا نمیدونم درست هست یا نه؟
گلنار صفدریان در تاریخ 20 آبان 1396
سلام، من ترجیح میدم از پارکت استفاده کنم هم به خاطر حس گرمای خوبی که به وجود میاره هم به خاطر نصب و تمیز کردن راحتش. اگر هم بخوام از فرش استفاده کنم دوست دارم قالیچه های کوچیک رو روی پارکت پهن کنم. به نظرتون ترکیب خوبی میشه؟
رها خطیبى در تاریخ 20 آبان 1396
من کلن با موکت مشکل دارم چون تمام آشغال ها رو نشون میده و هم اینکه اگه چیزى روش بریزه تمیز کردنش خیلى سخته من پارکت و لمینت رو ترجیح میدم مخصوصا لمینت به خاطر صداى خوبى که میده وقتى روش راه میرى فرش هم دوست دارم ابعاد کوچیک باشه و جاهاى مختلف پهن بشه.
lalehdavarpanah در تاریخ 20 آبان 1396
قطعا انتخاب اول من کف پوش های چوبی هست. پارکت و لمینت به دلیل اینکه روح و گرمای طبیعت زنده رو برام تداعی می کنه به دو مورد دیگه ترجیحش می دم.
آرین در تاریخ 20 آبان 1396
بستگی داره بچه داشته باشی یا نه، اگر داشته باشی باید مسلماً اون کفپوش رو انتخاب کنی، بین سنگ و لمینت هم سایز خونه ، دکوراسیون، سلیقه و خیلی چیزها اثرگذاره.
faezehrezaei در تاریخ 20 آبان 1396
بدون شک اولین گزینه پارکت چوبی هست! اگر با توجه به مساحت موردنظربرای منزلم هزینه ی پارکت بالا باشه به سمت لمینیت میرم. کلا کفپوش های چوبی به لحاظ تنوع رنگی و زیبایی و حس خوبی که القا میکنه برای من الویت داره. انتخاب بعدی موکت....البته موکت های مدرن و ساده ودر آخر سرامیک ^_^
سامان در تاریخ 20 آبان 1396
استفاده از فرش ایرانی بر روی هر کف پوشی که در ابتدا خونه داره باعث میشه زیبایی فرش و خونه دو چندان بشه.

ثبت دیدگاه