دکوراسیون پذیرایی کوچک، 20 ایده برای خانه های نقلی ایرانی!

دکوراسیون پذیرایی کوچک، 20 ایده برای خانه های نقلی ایرانی!

به قلم: سمانه زارعی

در مطالب قبلی به ابعاد مختلفی از طراحی دکوراسیون پذیرایی پرداختیم. یک نکته مهم در طراحی دکوراسیون که همیشه به اهمیت آن اشاره کرده­ ایم ابعاد و اندازه ­ی فضای پذیرایی است. یک پذیرایی کوچک را می­ توان به روش‌های مختلفی دکور کرد. ولی موضوع این است که در طراحی هم باید به زیبایی توجه کرد و هم کاربردی بودن فضا! بعد از پراختن به موضوع دکوراسیون داخلی شیک و مدرن، حالا قرار است راجع به دکوراسیون پذیرایی کوچک صحبت کنیم.

سرویس خواب بالسا

دکوراسیون داخلی پذیرایی کوچک

وقتی مساحت یک فضا کوچک باشد، جزئیات هم اهمیت بیشتری پیدا می­ کنند. در نتیجه برای طراحی دکوراسیون پذیرایی کوچک هر یک از وسایل و عناصری که در پذیرایی نقش دارند باید به خوبی جای خود را پیدا کنند. در ادامه مطلب به برخی از عوامل موثر در طراحی دکوراسیون پذیرایی کوچک اشاره کرد­ه ­ایم.

طرح و الگوها در پذیرایی کوچک، مقیاس مهم است!

نقش و نگاری که بر روی وسایل و یا مبلمان وجود دارد، بر روی فضای پذیرایی تاثیرگذار است. مثلا یک کاغذ دیواری با طرح‌­های برجسته و یا نقوش بزرگ نمی‌تواند برای دکوراسیون پذیرایی مناسب باشد. چرا که مقیاس فضا باید با ابعاد نقش­‌ها در تناسب و هماهنگی باشد. به طور کلی در دکوراسیون پذیرایی کوچک بهتر است سادگی و مینیمال بودن را مدنظر قرار دهید.

در پذیرایی کوچکتان نظم را برقرار کنید

نکته قابل‌توجه ایجاد نظم در پذیرایی است. به این معنا که علاوه بر قرار دادن هر چیز سر جای خودش، استفاده از لوازم اضافی و تزئینی را به حداقل برسانید. در زمان تردد نباید چیزی سر راه میهمان باشد. باید مسیر نشستن میهمان بر روی مبل به‌راحتی صورت بگیرد و شما به راحتی پذیرایی را انجام دهید.

یک کاناپه خاص در پذیرایی، هماهنگ با فضا!

اگر فضای پذیرایی منزلتان آنقدر کوچک است که به جای یک ست مبلمان ترجیح می ­دهید از ایده مدل کاناپه تکی استفاده کنید، هماهنگی رنک و طرح کاناپه با فضا را در نظر بگیرید. یک کاناپه خاص و راحت به رنگ خنثی حس جاگیری کمتری خواهد داشت.

وسایل چند منظوره، مخصوص پذیرایی کوچک!

وسایل چند منظوره و یا کمجا از نیازهای ضروری خانه­‌های نقلی هستند. اگر خانه کوچکی دارید که نمی‌­توانید اتاق مهمان جداگانه ­ای در آن در نظر بگیرید؛ انتخاب مبلمان تختخواب شو می­ تواند نیاز شما به تخت اضافی برای مهمان را رفع کنند. یا مثلا یک میز جلومبلی که مانند یک کشوری جادار عمل می­کد و می­‌توانید وسایل دم دستی را داخل آن قرار دهید.

 

مبلمان ال شکل، نهایت استفاده از گوشه­ پذیرایی!

مبلمان ال شکل، یکی از ایده ­های نهایت استفاده از فضا، مخصوصا در پذیرایی­ های کوچک است. به دلیل فرم و شکل این نوع مبلمان، فضای گوشه پذیرایی پر می ­شود. برخی از انواع مبل ال پذیرایی، طوری طراحی شده ­اند که می ­توانید بخش ­های مختلف آن را به هم متصل یا از همدیگر جدا کنید در نتیجه اگر به فکر تغییر دکوراسیون هستید دست­تان باز است. اگر در تهیه مبل ال برای پذیرایی تردید دارید، به مطلب مبل ال یا راحتی، کدام یک برای خانه شما مناسب­تر است؟ سر بزنید.

قطعاً باید در فضاهای کوچک مبلمان با اندازه‌های کوچک را انتخاب کنید. درصورتی‌که نتوانستید مبلمان موردنظرتان را پیدا کنید آن را سفارش دهید. شاید به دلیل سفارشی بودن آن مجبور به پرداخت هزینه بیشتری شوید ولی این هزینه در برابر آرامشی که حاصل می‌شود ناچیز است.

جای اکسسوری­‌ها کجاست؟

یکی از ایده ­های نهایت استفاده از فضای پذیرایی کوچک، بهره بردن از فضای عمودی آن؛ یعنی دیوار است. شما می­ توانید با استفاده از شلف و قفسه­ هایی که روی دیوار نصب کرده ­اید؛ جایی برای اکسسوری ­های پذیرایی ایجاد کنید. تعادل را حفظ کنید و در نصب قفسه زیاده­ روی نکنید، زیرا ممکن است باعث بسته و دلگیر شدن پذیرایی شود.

قرار دادن قاب عکس یا تابلوهای نقاشی به‌صورت افقی در اتاق پذیرایی باعث می‌شود چشم به سمت افقی حرکت کند و احساس گستردگی در اتاق ایجاد شود.

یک مبل تکی، نقطه عطف پذیرایی کوچک شماست!

برای اینکه همه­ چیز در دکوراسیون پذیرایی کوچک منزل، به شکل خیلی ساده و خنثی در نیاید، یک مبل تکی که رنگی کمی تیره­ و یا خاص ­تر دارد می­تواند مانند یک نقطه عطف در پذیرایی باشد. این مبل تکی کمی هیجان را به فضا اضافه می ­کند. نمونه­ هایی از مبل تکی را در مطلب مبل تک نفره گرد، حتما می ­پسندید! ببینید.

قدر پنجره را در سالن های پذیرایی کوچک بدانید!

نور فضا را بزرگ و دلباز می‌­کند. در فضاهای کوچک نور نقش مهمی را ایفا می‌کند. پس از هر امکانی برای ورود نور به داخل پذیرایی کوچکتان استفاده کنید. اگر در پذیرایی پنجره دارید، قدر آن را بدانید و با انتخاب یک پرده زیبا و با ضخامت مناسب، نور را مهمان پذیرایی کنید. برای شب هم به فکر نورپردازی مناسبی باشید. از چراغ رومیزی گرفته تا یک لوستر مینیمال پذیرایی می ­توانند علاوه بر روشن کردن، فضایی شیک برای دکوراسیون پذیرایی ایجاد کنند.

قطعاً در فضایی مانند اتاق پذیرایی که شما میزبانی میهمان را بر عهده‌ دارید، یک نورپردازی خوب میزبانی شمارا ایده آل می‌سازد. سعی کنید ابتدا از نور روز بهره کامل را ببرید. بعدازآن نوبت به استفاده از نورهای مصنوعی است. نورهای ترکیبی سفید و آفتابی بهترین گزینه‌ها هستند.

 

یکی از دیوارها را رنگ کنید! اما نه هر رنگی

یک نگاه کلی به پذیرایی بیندازید، فکر نمی­‌کنید همه ­چیز یکدست و کمی بی روح به نظر می‌­آید؟ با یک راهکار ساده، کمی تنوع  وارد فضا کنید. پیشنهاد من این است که ببینید کدام دیوار بیشتر دیده می­‌شود؛ به فکر رنگ مناسب برای آن باشید. رنگ‌های تیره برای دکوراسیون پذیرایی کوچک اغلب انتخاب جالبی نیستند. از رنگ‌های روشن استفاده کنید. رنگ‌های تیره یا تند فضا را تنگ و خفه نشان می‌دهند. درصورتی‌که علاقه دارید از رنگ‌های تیره استفاده کنید به شما پیشنهاد می‌کنم از تنالیته های رنگی یک رنگ مورد علاقه‌تان استفاده کنید. همچنین برای نتیجه بهتر سقف را هم با روشن‌ترین تنالیته رنگی از همان رنگ انتخابی‌تان رنگ‌آمیزی کنید. باید به تناسب رنگی بین دیوارها دقت کنید و یک رنگ مناسب برای دکوراسیون پذیرایی کوچک انتخاب کنید. همچنین وسایلی مانند مبلمان پذیرایی و فرش و پرده می‌­توانند برای انتخاب رنگ دیوار راهنمایتان باشند. برای ایده­‌های بیشتر برای دیوار پذیرایی به مطلب تزیین دیوار پذیرایی سر بزنید.

آینه به کمک شما می‌آید

هرجا که فضا تنگ و کوچک باشد، طراحان به فکر یک راهکار برای بزرگتر و دلباز شدن فضا هستند. اینجاست که آینه­‌ها به داد ما می­‌رسند. با استفاد از آینه در پذیرایی، فضا را کمی بزرگتر از آنچه هست نشان دهید. می‌توانید در یک قسمت از پذیرایی آینه ­کاری مدرن داشته باشید.

آینه به دلیل بازتاب نور در خودش برای فضاهای کوچک کاربرد ویژه‌ای دارد. فقط دقت کنید آینه را درجایی قرار دهید که مبلمان و لوازم کمتری را در خودش نشان دهد تا ایجاد شلوغی نکند.

 

پذیرایی کوچک، حتما باید مبل داشته باشه؟

با اینکه وجود مبلمان استاندارد برای سلامتی افراد لازم است، ولی شما می­ توانید به طراحی بخشی از خانه بدون مبلمان هم فکر کنید. در مطلب دکوراسیون پذیرایی کوچک بدون مبل، ایده ­هایی برای طراحی پذیرایی کوچک بیان شده است که شاید با دیدن آنها این ایده را بپسندید. مخصوصا افرادی که خانه­ ی اجاره ­ای دارند و اسباب کشی برایشان کاری سخت و وقت گیر است این روش می­ تواند موثر باشد.

فرش و پرده، پس زمینه ­های دکوراسیون پذیرایی!

از کجا بفهمیم که فرش و پرده مناسب پذیرایی کوچک ما کدام است؟ مانند دیوارها که نقش زیادی در دکور پذیرایی دارند و پس زمینه­ ای از پذیرایی هستند، پرده و فرش هم می­ توانند موثر باشند. اگر مبلمان پذیرایی طرح­ دار هستند، بهتر است پرده را ساده انتخاب کنید. اگر به فکر طراحی یک دکوراسیون هال کوچک ایرانی هستید، پس فرش ایرانی را فراموش نکنید.

از انتخاب پرده‌های والان دار یا کناره دار خودداری کنید. پرده‌ای ساده انتخاب کنید و اجازه بدهید نور خورشید وارد اتاق شود. بهترین جنس برای پرده، حریر یا تور است. نکته دیگر درباره پرده، ابعاد آن است. پرده را سرتاسری نصب کنید؛ یعنی تا جای امکان از فضای دیوار هم برای پرده استفاده کنید. این کار وسعت فضای اتاق را بزرگ‌تر می‌کند.

پذیرایی کوچک ما مربع شکل است!

چیدمان پذیرایی کوچک مربع، در نگاه اول آسان­تر از یک پذیرایی مستطیل شکل به نظر می­ رسد، ولی هر فرم از فضا نکته­ های خودش را دارد. مواردی مانند فرم و شکل مبلمان و نورگیری فضا در چیدمان پذیرایی مربع شکل موثرند. ممکن است یک فضای مستطیل شکل بسیار مناسب مبلمان شما باشد، ولی فرشی که دارید را نمی­ توانید در پذیرایی مستطیل استفاده کنید. در پذیرایی مربع شکل هم می ­توانید از مبلمان کلاسیک و هم از مبلمان مدرن استفاده کنید. همچنین می ­توانید در یک سمت پذیرایی مبل ال بگذارید.

دکوراسیون پذیرایی شیک، در خانه­ های ایرانی!

خانه ­های ایرانی بر اساس فرهنگ ایرانی چیدمان می­ شوند، در نتیجه اگر به فکر دکوراسیون پذیرایی کوچک ایرانی هستید، دیدن عکس ­های مختلف به شما کمک خواهد کرد. در ادامه نمونه­ هایی از تصاویر دکوراسیون پذیرایی را ببینید.

 

رنگ روشن مبلمان و دیوارها در کنار نورگیری مناسب فضا، باعث ایجاد فضایی دلباز شده است.

 

رنگ متفاوت یکی از دیوارها باعث خاص شدن فضای پذیرایی شده است.

بین رنگ دیوارها و مبلمان تناسب و هماهنگی لطیفی وجود دارد که باعث ایجاد پیوستگی فضایی در این پذیرایی مربع شکل شده است.

انتخاب مبل ال برای پذیرایی کوچکی که قرار است میز ناهارخوری هم در آن جابگیرد، انتخاب درستی است.

وجود یک پنجره بزرگ در این پذیرایی، آن را دلباز و پرنور کرده است.

یک شزلون زرد رنگ، مانند نقطه عطف در این فضا عمل می­ کند.

سوالات متداول در زمینه دکوراسیون پذیرایی کوچک

چطور پذیرایی کوچک منزل‌مان را دکوراسیون کنیم؟

برای دکوراسیون پذیرایی کوچک باید وسایل را هوشمندانه و بر اساس نیاز انتخاب کنید. اگر یک کاناپه تکی برای‌تان کافی است فضا را با مبلمان اضافی پر نکنید. سعی کنید رنگ‌های روشن را انتخاب کنید و از بینظمی بپرهیزید.

چه اکسسوری‌هایی برای دکوراسیون پذیرایی کوچک مناسب هستند؟

برای دکوراسیون پذیرایی کوچک بد نیست از اکسسوری‌های دیواری مثل دیوار کوب‌، آینه یا چراغ های دیواری به جای آباژورهای زمینی استفاده کنید. همچنین می‌توانید با نصب شلف و قفسه­ روی دیوار جایی برای سایر اکسسوری‌ها ایجاد کنید. اما در نصب قفسه زیاده­ روی نکنید تا فضا بسته و دلگیر نشود.

برای دکوراسیون پذیرایی کوچک فقط مبل ال کارساز است؟

مبل ال بسیار مورد توجه ساکنین آپارتمان‌های کوچک قرار گرفته ولی انگار کمی برایتان تکراری شده است! اگر قصد تعویض مبلمان ال شکلتان را دارید، از مبلمان‌های جمع و جور و کوچک‌تر استفاده کنید. این مبلمان‌ها کمی از اندازه‌های استاندارد کوچک‌تر هستند. ممکن است راحتی و کارایی مبلمان ال را نداشته باشند پس آن‌ها را با مبل‌های ال مقایسه نکنید! اگر تنها دنبال تنوع هستید، بهتر است یک یا دو مبل تک نفره با رنگ های آبنباتی خریداری کنید و در مقابل مبلمان ال شکلتان بگذارید.

برای دکوراسیون پذیرایی کوچک تنها باید از رنگ‌های روشن استفاده کرد؟ 

 استفاده از رنگ‌های تیره آن هم در دکوراسیون پذیرایی کوچک جسارت می‌خواهد! بر خلاف تصور همه اگر از رنگ‌های تیره اصولی استفاده شود، پذیرایی بزرگ‌تر دیده می‌شود. برای استفاده از رنگ تیره بهتر است یک دیوار و کف را تیره و دیوار مقابل و سقف را روشن کنید. در دکوراسیون تیره پذیرایی کوچک حتما از مبلمان روشن استفاده کنید. اکسسوری‌های فلزی باعث انعکاس نور در کل فضای دکوراسیون می‌شوند و دکوراسیون پذیرایی شما را لوکس می‌کنند.

پیش تر پیشنهاد داده بودید برای بزرگ‌تر نشان دادن پذیرایی‌ام از آینه دکوراتیو استفاده کنم ولی اعضای خانواده تمایلی به این کار ندارند! راه حل دیگری پیشنهاد کنید.

استفاد از آینه در دکوراسیون پذیرایی کوچک به خصوص روبه روی پنجره ها بسیار به روشنایی فضا کمک می کند. بهتر است به جای آینه از تابلو های نقاشی افقی استفاده کنید. استفاده از تابلو های چند تکه و پازلی هم بسیار کمک می کند تا دیوار را کشیده تر یا بلند تر نشان دهند. می توانید یک عکس دلنشین از یکی از عکاسان مطرح خریداری کنید. عکس ها برخلاف نقاشی ها روح زندگی دارند.

آشپزخانه ما بسیار کوچک است. چطور می‌توانم یک میز غذا خوری در دکوراسیون پذیرایی کوچکم داشته باشم؟

یکی از راه‌های پزرگ تر نشان دادن پذیرایی‌های کوچک ایجاد اتصال با فضاهای دیگر است. بهتر است بین آشپزخانه و پذیرایی یک میز کوچک و ساده بگذارید و به جای صندلی از نیمکت استفاده کنید. نیمکت‌ها به شما این اجازه را می‌دهند تا از افراد بیش‌تری دور میز پذیرایی کنید. می توانید در طرف دیگر میز از صندلی استفاده کنید.

استفاده از پیشخوان‌های شفاف با چند صندلی بار هم بسیار کمک کننده است. اگر جای یک میز غذا خوری کوچک را هم ندارید، بهتر است از این پیشخوان‌های نامرئی استفاده کنید. مطلب صندلی پلاستیکی شفاف، صندلی که به نام روح معروف شد! صندلی خارق العاده ای را به شما معرفی می کند!

بسیار به اکسسوری‌های دکوراتیو علاقه دارم. برای دکوراسیون پذیرایی کوچک محدودیتی در خرید لوازم دکوری وجود دارد؟

مهم ترین اصل در دکوراسیون پذیرایی کوچک و هر فضای نقلی دیگر نظم است. استفاده از اکسسوری ها و لوازم دکوراتیو بیش از حد می توانند پذیرایی را شلوغ و کوچک نشان دهند. زیبایی در سادگیست! بهتر است در مورد استفاده از کوسن ها نیز نکته ای را بگویم: از بافت ها و طرح های متفاوت استفاده نکنید. سعی کنید بین لوازم پارچه ای دکوراسیون پذیرایی وحدت بافت وجود داشته باشد. می توانید یک یا دو کوسن را با بافتی متفاوت تهیه کنید اما زیادروی نکنید!

علاوه بر کوچک بودن پذیرایی، سقف کوتاهی هم داریم. قبلا برای حل ارتفاع کم پیشنهاد داده بودید از کاغذ دیواری با راه های عمودی استفاده کنم. راه های دیگری هم پیشنهاد کنید.

در پذیرایی هایی که ارتفاع سقف کم است و لوستر نمی شود آویزان کرد؛ بهتر است از پرده های بلند و سبک مانند حریر و تور استفاده کنید. علاوه بر این می توانید یک ردیف عمودی شلف نصب کنید تا چشم را تشویق به دیدن ارتفاع کنید و در ناخودآگاه سقف بلند تر به نظر برسد. استفاده از کتابخانه در قسمت های پرت فضا نیز همین کار را انجام می دهد!

کلام آخر:

برای طراحی دکوراسیون پذیرایی کوچک، اصول مختلفی که در متن بیان شد را رعایت کنید. اگر به دنبال یک پذیرایی شیک و جذاب هستید از متخصصین طراحی دکوراسیون کمک بگیرید.

اهالی فن چیدانه در زمینه طراحی دکوراسیون داخلی

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه