دکوراسیون پذیرایی شیک و مدرن: اصول مهم طراحی + عکس

دکوراسیون پذیرایی شیک و مدرن: اصول مهم طراحی + عکس

به قلم: سمانه زارعی

اهمیت دکوراسیون پذیرایی را افرادی که رفت و آمد و مهمان زیادی دارند بیشتر درک می­ کنند. همانطور که در مطلب دکوراسیون پذیرایی گفتیم؛ چیدمان پذیرایی بخش بزرگی از هویت یک خانه را می­ سازد. چگونه می­ توانیم یک سالن پذیرایی شیک و مدرن داشته باشیم؟ چه نوع مبلمانی برای جذابیت بیشتر فضای پذیرایی مناسب است؟ برای دکوراسیون پذیرایی که با نشیمن پیوسته است چه فکری دارید؟ در این مطلب به همه این موارد خواهیم پرداخت. پس این مطلب از چیدانه را از دست ندهید.

قالیشویی ادیب

چگونه یک دکوراسیون پذیرایی شیک داشته باشیم؟

عوامل بسیاری در زیبایی و جذابیت فضا موثر هستند. مهم این است که بتوانید در هنگام خرید مبلمان و اکسسوری درست انتخاب کنید و چیدمان صحیحی با توجه به ابعاد فضای پذیرایی داشته باشید. پنجره ­ای برای ورود نور طبیعی، مبلمانی شیک و جذاب، طراحی یک دیوار پشت تلویزیون زیبا، رنگ ­آمیزی سقف پذیرایی و… از جمله مواردی هستند که با کمی دقت در آنها می ­توانید یک پذیرایی شیک داشته باشید. پس ادامه مطلب را با دقت بخوانید.

در ادامه مواردی که برای داشتن پذیرایی شیک مهم است را با هم مرور می­ کنیم:

  1. نقش پنجره در پذیرایی
  2. کنسول در دکوراسیون پذیرایی
  3. ست مبلمان در پذیرایی
  4. دکوراسیون پشت دیوار تلویزیون
  5. اهمیت رنگ آمیزی سقف
  6. فرم فضای پذیرایی؛ مربع یا مستطیل
  7. رنگ فرش پذیرایی
  8. نوع موکت برای پذیرایی
  9. انتخاب تابلو برای دیوار پذیرایی
  10. کمد دیواری
  11. مدل لوستر
  12. مدل پشتی برای پذیرایی
  13. جای ساعت دیواری

1. نقش پنجره در پذیرایی شیک و مدرن

وجود نور طبیعی و پنجره کیفیت فضای پذیرایی را بسیار بالا می­برد. پس باید نهایت استفاده را از نور طبیعی روز داشته باشید. مخصوصا اگر پذیرایی کوچکی دارید، بهتر است وسایل را طوری بچینید که مانع ورود نور نشوند. این مسئله زمانی که هال و پذیرایی در کنار هم قرار دارند و از یک طرف نور دریافت می­ کنند اهمیت بیشتری دارد، باید مسیر نور را برای رسیدن به بخش ­های پذیرایی و هال باز بگذارید. علاوه بر استفاده از نور طبیعی می ­توانید فکری هم برای دکوراسیون پنجره پذیرایی کنید. چند گلدان زیبا و یا یک پرده مناسب می­ تواند برای زیباتر شدن پنجره پذیرایی استفاده شود.

2. کنسول در دکوراسیون پذیرایی شیک و مدرن

کنسول­ ها از جمله وسایل پرطرفداری هستند که بسیار از افراد آن را جایگزین بوفه­ های قدیمی کرده ­اند. هرچند بوفه­ های پذیرایی کاملا حذف نشده ­اند و به جای بوفه­ های چند طبقه و بزرگ قدیمی برخی از افراد از مدل بوفه کوتاه در دکور پذیرایی شیک استفاده می ­کنند. یکی از راه­ های شیک شدن دکور هال و پذیرایی استفاده از یک کنسول متناسب با سبک طراحی فضای پذیرایی است. کنسول­ ها می ­توانند دارای کشوهایی باشند که بتوانید وسایل پذیرایی از مهمان را در آنها قرار دهید.

3. دکوراسیون پذیرایی مدرن با ست مبلمان شیک

همانطور که می دانید اصلی ترین عنصر یک چیدمان مبلمان است! پس اگر یک سبک را انتخاب می کنید؛ بهتر است به فکر مبلمانی باشید که بیشتر ویژگی های سبک مورد نظرتان را داشته باشد. در انتخاب مبلمان پذیرایی باید کمی دقت به خرج بدهید. شکل و رنگ مبلمان پذیرایی باید با وسایل دیگر هماهنگ باشد. نوع مبلمان با توجه به اینکه فضای پذیرایی از نشیمن مجزاست یا فقط همین یک دست مبلمان را خریداری می­ کنید اهمیت می­ یابد. چیدمان صحیح مبلمان پذیرایی در شیک شدن فضا تاثیر می­ گذارد، پس فراموش نکنید که فاصله بین مبل­ ها را رعایت کنید.

به جز مبلمان، به جزئیات و عناصر مربوط به آن هم توجه کنید:

  • برای خرید یک میز جلومبلی مدرن کافیست حجم ساده‌ای را با مبلمان هماهنگ کنید؛ اما اگر محدودیت فضا دارید حتما به حداقل فضایی که یک انسان برای رفت و آمد نیاز دارد، توجه داشته باشید.
  • کوسن مبل، این وسیله‌ی کم هزینه اما پر نقش را می‌توانید به راحتی در تمامی سبک‌ها بکار ببرید فقط کافی است که طرح و نقش مناسب انتخاب کنید.
  • کوسن های گرد بیشتر برای راحتی و استراحت مناسب است، اما حجم و شکل آن طوری است که به راحتی می‌توانید در گوشه و کنار فضای چیدمان مدرن‌تان که خالی است، جای دهید.

 

4. دکوراسیون دیوار پشت تلویزیون

بهتر است برای فضای تلویزیون، یک اتاق در نظر گرفت؛ اما اگر شما هم محدودیت فضا دارید با پارتیشن بندی و یا تغییر رنگ یک دیوار، فضایی را به تلویزیون تخصیص دهید. در اغلب خانه­ های ایرانی تلویزیون نقش یک نقطه کانونی را دارد، در نتیجه توجه هر فردی را به خود جلب می­ کند. طراحی یک دکوراسیون دیوار پشت تلویزیون شیک و متمایز باعث خاص بودن فضای منزل و پذیرایی خواهد شد. لازم نیست دیوار پشت تلویزیون را شلوغ کنید. با یک طراحی خاص مثلا یک رنگ ملایم از تنالیته رنگی غالب منزل دیوار پشت تلویزیون را رنگ بزنید. از پوسترهایی با نقش­ه ای بزرگ استفاده نکنید.

 

5. اهمیت رنگ آمیزی سقف در دکوراسیون پذیرایی

سقف بخشی از فضای منزل است که در برنامه ­ریزی اولیه کمتر به آن توجه می­ شود ولی با کمی تغییر، متوجه تاثیر رنگ آمیزی سقف در دکوراسیون خواهید شد. دیوار را از یک فاصله حدودا 30 سانتی­متری نزدیک سقف رنگ آمیزی نمایید. این کار باعث می ­شود که ارتفاع دیوارها و سقف بلندتر و در نتیجه فضای شما بزرگ­تر نشان داده شود. انتخاب این رنگ می­ تواند هماهنگ با رنگ مبلمان، پرده و حتی فرش خانه شما انجام شود. این کار حس گرمی خوبی را در فضا به وجود می ­آورد.

6. دکوراسیون پذیرایی شیک و مدرن، مربع باشه یا مستطیل؟

به نظر شما چیدمان پذیرایی مربع می­ تواند فضا را شیک­ تر کند یا پذیرایی مستطیل شکل؟ در جواب این سوال باید بگوییم همه چیز به ما بستگی دارد. برای طراحی دکوراسیون پذیرایی با هر فرمی؛ اگر اصول و نکته ­های بیان شده رعایت شود می­ تواند یک اتاق پذیرایی شیک برای منزل شما بسازد.

7. رنگ فرش در دکوراسیون شیک

احتمالا یکی از سوالاتی که برای افرادی که به دنبال دکوراسیون پذیرایی شیک و مدرن هستند این است که بهترین رنگ فرش برای پذیرایی کدام است؟ این سوال می­‌تواند جواب‌های مختلفی داشته باشد. همه چیز به شرایط محیط و سلیقه شما دارد. با دانستن چند نکته مهم می‌توانید جواب این سوال را پیدا کنید. برخی از نکته‌­های انتخاب رنگ فرش عبارتند از:

  • اگر وسایل دیگر پذیرایی رنگ­‌های خنثی و ملایمی دارند می­‌توانید فرش با رنگ­‌های پررنگ و خاص انتخاب کنید. مثلا اگر مبلمانی با رنگ کرمی دارید؛ فرشی که تنالیته‌های رنگی آبی دارد می­‌تواند مناسب باشد.
  • اگر قرار است مبلمان و پرده‌های رنگی در پذیرایی قرار دهید؛ بهتر است فرشی به رنگ خنثی انتخاب کنید تا فضای پذیرایی شلوغ نشود.
  • مساحت فضای پذیرایی هم بر انتخاب رنگ فرش موثر است. برای پذیرایی کوچک بهتر است فرش با رنگ روشن­ انتخاب کنید. ولی برای پذیرایی بزرگ دستتان بازتر است.
  • به همان اندازه که فرش های پر نقش ایرانی در بازار فراوان یافت می شود، پیدا کردن یک فرش مدرن که مناسب دکوراسیون منزلتان باشد سخت است اما شدنی! پس در این مورد کمی حوصله داشته باشید.

 

8. بهترین نوع موکت برای پذیرایی شیک

برای داشتن یک پذیرایی شیک می­ توانید به موکت کردن پذیرایی فکر کنید. این روزها تنوع موکت­ ها در بازار آنقدر زیاد است که به راحتی می­ توانید بهترین نوع موکت را انتخاب کنید. وجود موکت در پذیرایی برای افرادی که دوست ندارند روی سطح سرامیک راه بروند و همچنین خانواده­ هایی که فرزند نوپا در خانه دارند بسیار مناسب است. برای انتخاب بهترین رنگ موکت برای پذیرایی، به مواردی مانند؛ رنگ وسایل دیگر و مبلمان پذیرایی، رنگ دیوارها، مساحت پذیرایی توجه کنید.

9. انتخاب تابلو برای پذیرایی

برای پر کردن دیوار اصلی پذیرایی شیک و مدرن، از تابلو استفاده کنید. انواع تابلوهای؛ نقاشی، تابلو فرش، عکس، تابلو هنری چوب یا فلز و… می‌­توانند پذیرایی منزل شما را جذاب و زیبا کنند. با بکار گرفتن یک تابلو دیواری به راحتی می‌توانید همخوانی بصری را از لحاظ ترکیب رنگ و حجم بین عناصر چیده شده ایجاد کنید. ایده­‌های زیر می­‌توانند به شما برای انتخاب تابلو برای پذیرایی کمک کند:

  • یک تابلو بزرگ و زیبا را برای دیوار اصلی پذیرایی و پشت کاناپه انتخاب کنید.
  • تابلوهای چند قسمتی را با توجه به فرم و چیدمان مبلمان پذیرایی روی دیوار نصب کنید.
  • اگر بقیه دیوارهای پذیرایی خلوت است می­‌توانید از چیدمان چندین تابلو کوچک در کنار هم و به صورت گروهی استفاده کنید.
  • از هنر دستان خود غافل نشوید، اگر اهل کارهای دستی و سنتی هستید می ­توانید هنر دست خود را قاب کنید و یا به صورت ترکیبی با تابلوهای دیگر در دیوار پذیرایی نصب کنید.

 

10. کمد دیواری در پذیرایی شیک

در خانه­های کوچک امروزی نهایت استفاده را از هر بخش منزل می­کنند. کمد دیواری پذیرایی یک ایده برای ایجاد فضای بیشتر برای قرارگیری وسایل مختلف است. برای طراحی کمد پذیرایی می­توان از ترکیب شلف و کمد ، ترکیب کمد دیواری و میز تلویزیون و یا کمد دیواری و قفسه کتاب استفاده شود تا علاوه بر کاربردی بودن، فضای زیبایی به وجود آورد.

11. مدل لوستر برای پذیرایی مدرن و شیک

حالا که تکلیف وسایل دیگر در پذیرایی مشخص شد؛ نوبت به مدل لوستر می ­رسد. قرار است لوستری زیبا و جذاب برای پذیرایی انتخاب کنید؛ پس باید به جزئیات دکوراسیون توجه کنید. رنگ، طرح و سبک دکوراسیون پذیرایی و همچنین مساحت پذیرایی از موارد مهمی هستند که برای انتخاب لوستر پذیرایی باید به آنها توجه کنید.

اصلی‌ترین ویژگی لوستر مدرن، سادگی حجم آن است که به راحتی می‌توانید در بازار این لوستر‌ها را پیدا کنید، اما حین خرید به ارتفاع سقف و حجم لوستر توجه داشته باشید تا همخوانی عناصر را حفظ  کرده باشید.

 

12. مدل پشتی برای پذیرایی

اگر از افرادی هستید که چیدمان خانه بدون مبل را می ­پسندید و یا دوست دارید یک بخش از پذیرایی منزلتان بدون مبل و با پشتی و فرش باشد؛ باید به فکر تهیه پشتی مناسب برای پذیرایی باشید. وجود پشتی در بخشی از پذیرایی احساس صمیمت و گرما ایجاد می­ کند و برای اغلب افراد حس نوشتالژی از خانه ­های قدیمی ایرانی دارد.

13. جای ساعت دیواری در پذیرایی شیک

وجود یک ساعت دیواری در پذیرایی یعنی شما برای زمان اهمیت زیادی قائل هستید. ساعت دیواری باید در جایی نصب شود که دید مناسبی از بخش ­های دیگر داشته باشد. با توجه به ابعاد دیوار، ساعتی با اندازه مناسب تهیه کنید و آن را در ارتفاع مناسبی از زمین نصب کنید. دیوار پشت کاناپه و یا دیوار پشت تلویزیون جای مناسبی برای ساعت دیواری هستند. در مطلب راهنمای نصب ساعت دیواری؛ ایده­ های مختلفی برای نصب دیواری آورده­ ایم. پس این مطلب را بخوانید.

پذیرایی کوچک، میتونه شیک و مدرن باشه؟

با اینکه طراحی فضای پذیرایی کوچک، محدودیت­ های خود را دارد ولی دلیل نمی­ شود که نتوانیم یک دکوراسیون پذیرایی کوچک زیبا و شیک داشته باشیم. کافی است؛ رنگ دیوار و سقف را روشن در نظر بگیرید. یک کاناپه جذاب و خاص انتخاب کنید. در انتخاب اکسسوری­ ها به ابعاد توجه داشته باشید. چند گیاه آپارتمانی مینیمال بخرید و کنار مبلمان قرار دهید. پرده­ هایی که رنگی ملایم و طرح­ های ظریف دارند در پنجره پذیرایی نصب کنید.

پذیرایی شیک و ساده، هزینه ­ها را کم کنید!

لازم نیست حتما برای طراحی دکوراسیون پذیرایی، به طرح ­های مجلل و اکسسوری­ های گران فکر کنید. شما می ­توانید با برخی از ترفندهای کوچک و ساده یک پذیرایی شیک و خاص خودتان را داشته باشید.

  • اگر فکر می­ کنید که دیوار پذیرایی خالی به نظر می­رسد، می ­توانید دو شلف سفید رنگ و زیبا را در بخشی از دیوار نصب کنید و چند کسسوری کوچک روی آن قرار بدهید. فقط فراموش نکنید که از تعداد زیادی اکسسوری کوچک استفاده نکنید، بین ابعاد و تعداد اکسسوری­ ها تعادل را حفظ کنید.
  • نورپردازی صحیح می­ تواند فضای پذیرایی شما را متفاوت جلوه دهد. می ­توانید علاوه بر روشنایی­ های سقف از چراغ­ های زمینی و یا روی میز استفاده کنید.
  • مهم ­ترین اصل برای حفظ جذابیت و شیک بودن، رعایت سادگی­ های خاص است. شلوغ کردن فضا باعث می ­شود ایجاد وحدت و تعادل فضایی در پذیرایی سخت ­تر شود. مثلا به جای اینکه روی میز تلویزیون چندین وسیله تزیینی کوچک بگذارید؛ یک اکسسوری شیک را روی آن قرار دهید.
  • گاهی با کارهای کوچک می­ توانید تغییرات موثری ایجاد کنید. مثلا یکی از دیوارهای پذیرایی را رنگ متفاوتی بزنید.

عکس پذیرایی شیک، ایده­ های طلایی برای طراحی!

در طراحی هر فضایی، دیدن نمونه تصاویر طراحی دکوراسیون به شما ایده­ های جدیدی می­ دهد. فراموش نکنید که انتخاب هر نوع مبلمان و اکسسوری و یا انتخاب رنگ ­ها به شرایط محیطی و ابعاد و اندازه پذیرایی منزل شما بستگی دارد و هر ایده ­ای در هر پذیرایی قابل اجرا نیست و یا ممکن است جذاب نباشد. در ادامه چندین عکس پذیرایی شیک آورده ­ایم تا ایده ­هایی برای طراحی پذیرایی شما باشند.

 

کلام آخر:

پذیرایی مانند یک ویترین برای دکوراسیون خانه شماست. پس لازم است توجه کافی به آن داشته باشید. تصاویری که در این مطلب آوردیم می ­تواند ایده ­ای برای طراحی منزل شما باشد.

اهالی فن چیدانه در زمینه معماری و دکوراسیون داخلی همراه شما هستند.

 

پرسش های متداول در زمینه دکوراسیون پذیرایی شیک و مدرن

چگونه یک دکوراسیون پذیرایی شیک داشته باشیم؟

عوامل بسیاری در زیبایی و جذابیت فضا موثر هستند. بهتر است در هنگام خرید مبلمان و اکسسوری درست انتخاب کنید و چیدمان صحیحی با توجه به ابعاد فضای پذیرایی داشته باشید. پنجره ­ای برای ورود نور طبیعی، مبلمانی شیک و جذاب، طراحی یک دیوار پشت تلویزیون زیبا، رنگ ­آمیزی سقف پذیرایی و… از جمله مواردی هستند که با کمی دقت در آنها می ­توانید یک پذیرایی شیک داشته باشید.

چه مبلمانی برای دکوراسیون پذیرایی شیک و مدرن مناسب است؟

در انتخاب مبلمان پذیرایی باید کمی دقت به خرج بدهید. شکل و رنگ مبلمان پذیرایی باید با وسایل دیگر مثل بوفه و کنسول هماهنگ باشد. اگر فضای پذیرایی از نشیمن مجزاست می‌توانید یک دست مبل رسمی و یک دست مبل راحتی نشیمن بخرید. در غیر اینصورت باید مبلمان را طوری انتخاب کنید که علاوه بر راحتی برای پذیرایی نیز مناسب باشند.

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه