Chidaneh.com placeholder image

طراحی حیاط منزل ایرانی، بهار دلنشین با این 7 ایده!

به قلم: سمانه زارعی

وقتی حرف از حیاط خانه می ­شود اغلب ما یاد حیاط خانه ­های قدیمی مادربزرگ هایمان می ­افتیم. حیاط­ هایی که با وجود گل و گیاه، بالکن و حوض برایمان معنای دیگری داشت. ولی امروزه اغلب خانه­ها آپارتمانی و کوچک شده است. شاید خیلی از ما دلمان بخواهد در خانه ­ای حیاط دار زندگی کنیم. مطمئنا همه ­ی خانه­ ها نمی توانند امکاناتی مانند خانه ­های قدیمی و با صفا داشته باشند ولی با استفاده از ایده ­هایی می توانید حس صفا و صمیمیت را به خانه بیاورید. پس اگر شما هم به دنبال ایده ­هایی برای داشت یک حیاط دلنشین هستید با این مطلب از چیدانه با موضوع؛ طراحی حیاط منزل ایرانی همراه ما باشید.

 

تابلو فرش ریحان

گروه معماران مدام
محوطه سازی با آبنمای سنتی
گروه معماران مدام

طراحی حیاط منزل ایرانی؛ زودتر اجراش کن!

برای داشتن یک فضای باز و سرسبز ایده­ های مختلفی وجود دارد. شما می ­توانید از یک حیاط بزرگ و باغچه­ دار تا یک حیاط خلوت چند متری و کوچک نهایت استفاده را ببرید و با انجام برخی از کارها فضایی با صفا در خانه خود ایجاد کنید. در طراحی حیاط منزل ایرانی چندین عنصر مهم مانند: گیاه، آب، نورپردازی، گل های فصلی و.. وجود دارد که باعث حس مثبت و شادابی در آن می­ شوند.

 

مطلب پیشنهادی: حیاط­ های زیبای ایرانی، 18 مدل برای ویلا و آپارتمان شما!

 

پیرامون گاردن
فضای سبز
پیرامون گاردن

1.دکوراسیون باغچه در طراحی حیاط منزل ایرانی

سبز بودن و سرزندگی یکی از ویژگی­ های اصلی طراحی حیاط منزل ایرانی است. پس در اولین قدم باید فکری به حال باغچه حیاط کنیم. ایده­ هایی برای دکوراسیون باغچه در طراحی حیاط ایرانی:

  • درختکاری
  • گلکاری باغچه
  • سبزیکاری
  • حاشیه باغچه

 

ساخت ویلا و محوطه سازی شرکت بارش سبز
ساخت آلاچیق در فضای سبز
ساخت ویلا و محوطه سازی شرکت بارش سبز

درختکاری

اگر باغچه منزلتان مساحت زیادی دارد و هنوز درختی در آن نکاشته ­اید؛ می­ توانید به کاشتن درخت در آن فکر کنید.در رابطه با انواع درخت مناسب برای باغچه اطلاعات کافی کسب کنید. به نیازهای درخت یا درختانی که برای باغچه انتخاب می­ کنید مانند: خاک، نور، ریشه دهی و… توجه کنید. درخت میوه هم می­ تواند یک انتخاب هیجان انگیز باشد.

 

بام سبز و طراحی محوطه بیرونی ویدکو گرین (Vdeko green)
انصاری - فرشته
بام سبز و طراحی محوطه بیرونی ویدکو گرین (Vdeko green)

گلکاری باغچه

گل­ ها باعث جذابیت بیشتر باغچه حیاط و وارد کردن رنگ به باغچه شما می ­شوند. شما در هر فصلی می­ توانید انواع مختلفی از گل­ های فصلی را برای بهار، تابستان، پاییز و حتی زمستان انتخاب کنید و بکارید. اگر زمان کافی برای کاشتن گل در هر فصل ندارید می ­توانید از بوته ­های دائمی گل­دار استفاده کنید تا در زمان گلدهی­ شان باغچه شما را زیباتر کنند. کاشتن گل در باغچه ایده ­ای است که نیاز به فضای زیادی ندارد شما حتی در یک باغچه کوچک هم می ­توانید گل های زیبایی بکارید.

 

سبزیکاری

کاشتن سبزی در خانه یکی از کارهای لذت بخش به خصوص برای مادران ایرانی است. در دکوراسیون باغچه ایرانی منزل تان گوشه­ ای از باغچه را برای کاشتن سبزی قرار دهید. کاشت سبزی و برداشت محصولاتی ارگانیک هم فعالیت مثبت و انرژی بخشی است و هم کار مفیدی برای سلامت خانواده است.

 

بام سبز و طراحی محوطه بیرونی ویدکو گرین (Vdeko green)
اجرای بام سبز طبیعی فول امکانات
بام سبز و طراحی محوطه بیرونی ویدکو گرین (Vdeko green)

فضای سبز، روف گاردن و معماری محوطه گاردنیا
فضای سبز حیاط خانه
فضای سبز، روف گاردن و معماری محوطه گاردنیا

حاشیه باغچه

حالا نوبت به حاشیه باغچه می­ رسد. بعد از اینکه اندازه سطح خاک مورد نیاز باغچه مشخص شد باید دورتادور باغچه را حاشیه­ سازی کنید تا خاک باغچه به سطح حیاط وارد نشود و آبیاری راحت تری داشته باشید. برای حاشیه باغچه می ­توانید از آجر، سنگ، بلوک بتنی، نرده چوبی، نرده فلزی، لبه سیمانی و… استفاده کنید. استفاده از آجر و قرار دادن آنها به شکل مورب برای طراحی حیاط منزل ایرانی گزینه بسیار مناسبی است و حسی از خانه ­های قدیمی را برایتان ایجاد می­ کند.

مطلب پیشنهادی: طراحی باغچه در حیاط کوچک منزل

 

امیر صادقی
عکاسی از خانه ی سبز و روح انگیز شهرک سامان
امیر صادقی

مبلمان فضای باز دکورز
میز غذاخوری فضای باز ست نهارخوری یوکا
مبلمان فضای باز دکورز

2.طراحی حیاط منزل ایرانی؛ فضای نشستن چطوری باشه؟

یکی از مهم ­ترین قسمت­ های طراحی حیاط منزل ایرانی فضای نشستن در حیاط است. فضای نشستن در حیاط می­ تواند چندین صندلی فلزی زیبا با یک میز برای دورهم نشستن باشد. یک یا دو نیمکت چوبی زیبا در گوشه ­ای از حیاط برای عصرانه ­ای خوشمزه می­ تواند حس خوبی در فضا ایجاد کند. یا یک صندلی تابی در گوشه­ ی بالکن برای کتاب خواندن در غروب­ های بهاری بسیار ایده خوبیست. با بررسی انواع مبلمان فضای باز، بهترین مبلمان نشستن در فضای باز را برای حیاط خود انتخاب کنید.

 

پیرامون گاردن
فضای سبز
پیرامون گاردن

معمار علی صفویان
مرمت و احیا عمارت فیل
معمار علی صفویان

3.طراحی حیاط منزل ایرانی؛ حوض ایرانی یا آبنما؟

یکی از ایده ­های ناب برای طراحی حیاط منزل ایرانی استفاده از حوض است. به طور کلی عنصر آب و صدای آب حس خوبی در افراد ایجاد می­ کند. به سلیقه شما بستگی دارد که بخواهید حسی از حیاط­ خانه ­های قدیمی را در به وجود بیاورید و یا می­ توانید مدرن­ تر فکر کنید و از آبنماهای کوچک برای گوشه­ ای از حیاط استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: طراحی حیاط منزل ایرانی، مدرن باشیم یا اصیل؟

 

گروه معماران مدام
در جستجوی حیاط از یاد رفته تجربه سوم
گروه معماران مدام

[[nid:388235]]

4.دیوار در طراحی حیاط منزل ایرانی

اگر دیواری دارید و به دنبال ایده ­ای برای زیباتر شدن آن هستید ایده­ هایی مانند: استفاده از گلدان­ های دیواری، اجرای دیوار سبز، استفاده از آجر و یا طرح آجر برای جذاب­ تر شدن و یا پوششی از چوب پلاست می­ تواند به شما کمک کند.

 

پیرامون گاردن
فضای سبز
پیرامون گاردن

سورن چوب
ساخت پرگولا
سورن چوب

5.طراحی حیاط منزل ایرانی؛ آلاچیق هم لازمه؟

انواع آلاچیق­ فضاهایی برای نشستن و دورهمی ­ها ایجاد می­ کنند که در فصل­ های مختلف در برابر تابش شدید خورشید حفظ می ­کند و همچنین در بارندگی هم می ­توانید از آن استفاده کنید. با توجه به اینکه چقدر فضای کافی برای اجرای یک آلاچیق دارید در این مورد تصمیم بگیرید.

سایه­ بان و یا پرگولا هم می­ تواند نمای زیبایی به حیاط شما بدهد. حالا یک گیاه رونده زیبا برای بالارفتن از پرگولا هم در نظر بگیرید تا جذابیت محوطه چند برابر شود.

مطلب پیشنهادی: طراحی فضای سبز با آلاچیق­ های مقاوم ترموود!

 

پیرامون گاردن
فلاور باکس آویزی در حیاط
پیرامون گاردن

گروه طراحی شارپی
طراحی فضای سبز ورودی خانه
گروه طراحی شارپی

6.مسیرهای عبور در طراحی حیاط منزل ایرانی

وجود یک مسیر کوچک در بین باغچه تنوع فضای را زیاد می ­کند و تنوع باعث جذابیت می­ شود. برای طراحی و اجرای مسیرهای عبور در حیاط و محوطه می ­توانید از مصالح مختلفی مانند: سنگ، آجر، چوب پلاست، سنگریزه و یا ترکیب سنگ و چمن مصنوعی و.. استفاده کنید.

 

پیرامون گاردن
فلاور باکس زمینی
پیرامون گاردن

شرکت نورپردازی آریا روناک پارسه
طراحی و اجرای نورپردازی فضای باز
شرکت نورپردازی آریا روناک پارسه

7.طراحی حیاط منزل ایرانی با ایده­ های کم هزینه

اگر حیاط منزل­تان وسایل اصلی را دارد و فقط باید دستی به سر و روی آن بکشید؛ می­ توانید با ایده­ هایی کم هزینه حیاط ­تان را زیباتر کنید.

گلدان­: ممکن است در حیاط باغچه نداشته باشید و یا دوست دارید در بخش­ هایی از حیاط گیاه داشته باشید. استفاده از گلدان فکر خوبی است. با توجه به فضایی که می­ خواهید گلدان بگذارید، می ­توانید انواعی از گلدان­ های بزرگ و کوچک و همچنین فلاورباکس ­های زیبا برای جذاب­تر شدن حیاط استفاده کنید.

رنگ نرده ­ها: اگر در حیاط منزلتان از نرده­ های فلزی و یا چوبی برای حاشیه باغچه و یا حفاظ بالکن استفاده کرده ­اید؛ رنگ کردن نرده­ ها باعث تازه شدن و زیبایی حال و هوای حیاط می ­شود.

نورپردازی: شب­ های تابستان از فضای حیاط منزل ایرانی ­تان استفاده کنید. برای این کار نیاز به نورپردازی دارید. مطلب ایده­ های نورپردازی محوطه می ­تواند در این کار به شما کمک کند.

مطلب پیشنهادی: طراحی باغچه، 20 مدل حیاط سرسبز در خانه­ های ایرانی!

 

ساخت ویلا و محوطه سازی شرکت بارش سبز
ساخت ویلا و طراحی محوطه
ساخت ویلا و محوطه سازی شرکت بارش سبز

گروه معماران مدام
در جستجوی حیاط از یاد رفته تجربه سوم
گروه معماران مدام

کلام آخر:

طراحی حیاط منزل ایرانی با این ایده ­ها می ­توانید به راحتی انجام دهید. در انتخاب وسایل و مبلمان حیاط به مساحت و شرایط حیاط دقت کنید. وجود حیاط در خانه یک امکان برای ایجاد فضایی باز و سرسبز است که نیاز شما به هوای تازه و فضایی برای لذت بردن برطرف می­ کند. برای طراحی محوطه و حیاط منزل خود می­ توانید از اهالی فن چیدانه در زمینه طراحی محوطه کمک بگیرید.

 

مطالب پیشنهادی:

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه