Chidaneh.com placeholder image

دکوراسیون داخلی سازگار با محیط‌زیست، 7 راهکار عملی برای نجات زمین!

به قلم: سمانه زارعی

این روز‌ها تنوع بسیار زیادی از نظر متریال مورد استفاده در وسایل، سبک چیدمان، رنگ دکوراسیون و… در طراحی دکوراسیون داخلی منزل وجود دارد. بسیاری از افراد که به فکر محیط‌زیست و زمین هستند به دنبال راه‌کارهایی برای کم کردن آسیب‌های حاصل از زندگی‌ امروزی به محیط زیست می‌گردند. بهترین راه حل برای زندگی محیط‌زیستی شروع آن از منزل است. با توجه به نکته‌هایی در طراحی دکوراسیون منزل خود می‌توانید خانه‌ای پایدار و محیط زیستی داشته باشید که کمترین آسیب را به محیط‌زیست وارد می‌کند. در این مطلب می‌خواهیم در مورد طراحی دکوراسیون داخلی سازگار با محیط زیست صحبت کنیم. با چیدانه همراه باشید.

 

قالیشویی ادیب

امیر صادقی
عکاسی خانه ی زیبای شهرک نفت
امیر صادقی

طراحی سازگار با محیط‌زیست

 طراحی دکوراسیون داخلی سازگار با محیط‌زیست، در واقع نوعی از طراحی است که در آن از راهکارهایی برای ایجاد کمترین آسیب به محیط‌زیست و ایجاد محیطی سالم برای همه‌ی افراد خانه، استفاده می‌شود. طراحی سازگار با محیط‌زیست با نام طراحی پایدار هم شناخته شده است. راهکارهایی برای طراحی سازگار با محیط زیست در دکوراسیون وجود دارد که با توجه به آنها می‌توانید حداقل‌ترین نقش خود از حفظ محیط‌زیست را ایفا کنید.

مطلب پیشنهادی: معماری پایدار و به کارگیری آن در طراحی داخلی

 

1.استفاده از متریال ارگانیک و طبیعی

صنایع چوبی خورشید
میزوصندلی چوبی
صنایع چوبی خورشید

طراحی سازگار با محیط زیست؛ استفاده از مبلمان چوبی

مبلمان و وسایل دکوراسیون با توجه به مواد سازنده‌شان می‌توانند مواد فراری داشته باشند که برای سلامت افراد و محیط‌زیست مضر است. در نتیجه برای طراحی دکوراسیون سازگار با محیط‌زیست به مواد سازنده وسایلی که خردیداری می‌کنید توجه کنید. از مبلمانی با متریال ارگانیک استفاده کنید. رایج‌ترین آن مبلمانی با چوب طبیعی است.

مطلب پیشنهادی: طراحی پایدار محصول، مبلمانی که به طبیعت آسیب نمی‌زنند!

 

بهینا
اجرای کف پوش و دیوار پوش
بهینا

ستاره چیدمان ماندگار
اجرای پارکت و لمینت
ستاره چیدمان ماندگار

کفپوش‌های سازگار با محیط‌زیست

امروزه یکی از عناصر سازگار با محیط‌زیست برای دکوراسیون که مورد توجه تولیدکننده‌ها قرار گرفته است کفپوش‌های اکولوژیکی است. منظور از کفپوش‌های سازگار با محیط‌زیست در واقع کفپوش‌هایی هستند که از متریال طبیعی برای ساخت آنها استفاده شده باشد، در روند تولید آنها آلاینده‌های زیادی تولید نشود، استفاده از آن تاثیر منفی بر سلامتی افراد نگذارد. از انواع کفپوش‌هایی که می‌توانید در طراحی دکوراسیون داخلی سازگار با محیط زیست به کار ببرید: کفپوش‌های چوبی، بتنی، سنگی، چوب‌پنبه‌ای، بامبو و.. هستند.

مطلب پیشنهادی: کفپوش بامبو در دکوراسیون، باور کنیم طبیعت دوست است؟

اهالی فن چیدانه در زمینه کف‌پوش و پارکت

 

استودیو پر
پروژه ی عکاسی منزل مسکونی یافت آباد
استودیو پر

2.دکوراسیون سازگار با محیط زیست، آشپزخانه سبز

یکی از مهم‌ترین قسمت‌های خانه، که می‌توان طراحی دکوراسیون داخلی سازگار با محیط‌زیست را از آن شروع کرد، قلب خانه یا همان آشپزخانه است. از ویژگی‌های آشپزخانه سازگار با محیط زیست؛ انرژی کارآمد، سازگاری با محیط‌زیست و هوشمند بودن است. راهکارهای زیادی برای کاهش آسیب به محیط زیست وجود دارد که می‌توان آنها را از آشپزخانه شروع کرد.

زندگی با زباله صفر: اولین قدم برای حرکت به سمت زندگی با روش زباله صفر، تلاش برای تولید حداقلی زباله است. مواد غذایی را در حد نیاز بخرید، و غذا را در حد نیاز افراد بپزید تا دورریز مواد غذایی کمتری داشته باشید.

مطلب پیشنهادی: خانه بدون زباله، این روش‌ها معجزه می‌کنه!

 

تفکیک زباله: با تمام تلاش برای عدم تولید زباله باز هم زباله‌هایی را تولید خواهید کرد، بهتر است زباله‌های خشک و تر از هم تفکیک شود. زباله‌های قابل بازیافت را به مراکز پسماند تحویل بدهید.

 

 

تولید کمپوست برای گلدان‌ها: شما می‌توانید زباله‌های مواد غذایی خود را خشک کنید و بعد از خرد کردن و ترکیب آنها با کمی خاک باغچه برای کاشت گیاهان آپارتمانی به کار ببرید.با این کار قدم بزرگی در کاهش حجم زباله‌های خانه خواهید داشت.

مطلب پیشنهادی: کمپوست خانگی، با زباله های آشپزخانه کود درست کنید!

 

خودتان سبزی بکارید: می‌توانید به راحتی با استفاده از یک فلاورباکس سبزی بکارید. این کار علاوه بر تضمین سلامت شما، از نظر اقتصادی به سود شما خواهد بود.

مطلب پیشنهادی: کاشت سبزی خوردن در خانه، خودت هم از پسش برمیای!

 

لوازم برقی با مصرف انرژی پایین: در هنگام خرید لوازم برقی آشپزخانه، به میزان مصرف انرژی آن توجه کنید. خرید لوازم برقی کم مصرف را در اولویت قرار دهید.

 

در مصرف آب صرفه‌جویی کنید: یکی از راهای صرفه‌جویی در مصرف آب استفاده از شیرآلات با مصرف پایین و شیرآلات هوشمند است.

مطلب پیشنهادی: انواع شیرآلات کم مصرف برای طراحی داخلی خانه!

 

امیر صادقی
عکاسی خانه ی مهیا و علی در کرج
امیر صادقی

امیر صادقی
میز جلو مبلی نشیمن
امیر صادقی

3.نورپردازی منزل در طراحی سازگار به محیط زیست

استفاده از نور طبیعی: یکی از موارد مصرف برق در منزل، لوسترها و روشنایی‌های منزل هستند، به خاطر داشته باشیم که صرفه‌جویی در مصرف برق فقط به دلیل مسئله اقتصادی خانواده نیست، و این کار در جهت حفظ محیط‌زیست قدم مثبتی خواهد بود. برای اینکه بتوانید نور کافی در فضای خانه داشته باشید و نیاز کمتری به روشن کردن روشنایی خانه در طول روز پیدا کنید بهتر است نور طبیعی را از دست ندهید. در طول روز از نور همه‌ی پنجره‌های خانه نهایت استفاده را داشته باشید. این کار هم برای سلامتی شما و محیط زیست بهتر است.

مطلب پیشنهادی: جهت‌های تابش نور طبیعی و تاثیر آن در معماری داخلی ساختمان

استفاده از سیستم روشنایی کم مصرف: هنگام خرید روشنایی برای منزل، به مشخصات آنها دقت کنید و سعی کنید از انواع کم مصرف آن‌ها تهیه کنید. این کار قدم مثبتی در طراحی دکوراسیون داخلی سازگار با محیط‌زیست خواهد بود.

مطلب پیشنهادی: انواع چراغ‌های LED، نسل جدید روشنایی‌ها

اهالی فن چیدانه در زمینه نورپردازی

 

محمد محسنی
گیاه کاکتوس در دکوراسیون خانه زرد اهواز
محمد محسنی

استودیو پر
پروژه ی عکاسی منزل مسکونی زعفرانیه
استودیو پر

4.دکوراسیون داخلی سازگار با محیط‌زیست؛ گیاهان چه نقشی دارند؟

یکی از کارهایی که برای داشتن خانه‌ای سبز و پایدار می‌توانید به کار ببرید، گیاهان آپارتمانی است. گیاهان آپارتمانی علاوه بر ایجاد زیبایی در دکوراسیون منزل به بهبود سلامت روانی و همچنین جسمی افراد خانواده کمک می‌کنند و فضای خانه‌ی شما را به محیطی پر‌طراوت و شاداب تبدیل می‌کنند. تحقیقات ناسا نشان می‌دهد که آلودگی سطوح و هوای فضاهای بسته بیشتر از فضاهای باز است و برای حل این مسئله می‌توان از گیاهان کمک گرفت. برخی از گیاهان توانایی تصفیه هوای فضاهای بسته را دارند و به تمیز شدن فضای خانه شما کمک می‌کنند. به این منظور از گیاهانی مانند: پاپیتال، پتوس، سرخس، دراسنا، نخل بامبو، اسپاتی‌فیلوم، گندمی و سانسوریا در دکوراسیون منزل استفاده کنید.

مطلب پیشنهادی: گیاهان تصفیه کننده هوا، 10 پیشنهاد ناسا برای خانه‌های ما

اهالی فن چیدانه در زمینه گل و گیاه آپارتمانی

 

مهیا پنجره
پنجره یو پی وی سی
مهیا پنجره

درب و پنجره نگین آسایش
تعویض پنجره های قدیمی
درب و پنجره نگین آسایش

5.پنجره‌های دوجداره در طراحی دکوراسیون داخلی سازگار با محیط‌زیست

هر وسیله و هر کاری که باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی شود باعث حفظ محیط‌زیست و سلامت شما می‌شود. یکی از کارهایی که در طراحی دکوراسیون منزل و در جهت حفظ محیط زیست می‌توانید انجام دهید استفاده از پنجره‌های دوجداره است. پنجره های دوجداره علاوه بر زیبایی، عایق حرارتی و صوتی مناسبی برای خانه هستند و باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی می‌شوند.

مطلب پیشنهادی: بهترین پنجره دوجداره، مگه چه فرقی با هم دارن؟

 اهالی فن چیدانه در زمینه پنجره دوجداره

 

رنگ تصفیه کننده هوا آرو آلمان AURO
اتاق خود را خودتان رنگ کنید!
رنگ تصفیه کننده هوا آرو آلمان AURO

6.رنگ‌‌ تصفیه‌کننده، در دکوراسیون داخلی سازگار با محیط زیست

تقریبا همه‌ی رنگ‌های شیمیایی که ما برای رنگ دیوارهای منزل به کار می‌بریم دارای ترکیبات آلی فرار می‌باشند. از تاثیرات منفی رنگ‌های شیمیایی سوزش چشم، خارش پوست، سردرد و تنگی نفس و.. است. یکی از اتفاقات جالب در صنعت رنگ ساختمان، رنگ ساختمانی تصفیه‌کننده هواست که فاقد ترکیبات آلی فرار می‌باشند و مضرات بسیار کمتری نسبت به رنگ‌های شیمیایی دارد. رنگ‌های ساختمانی سازگار با محیط زیست، با تجزیه بو و آلودگی به عناصر خنثی، هوا را تصفیه می‌کنند. بیشترین تاثیر این رنگ در اثر نور خورشید و یا لامپ است. رنگدانه‌های رنگ تصفیه کننده هوا فرار نبوده و رنگ تا مادامی که پوشش دیوار یا سقف سالم است به فرآیند تجزیه آلودگی هوا ادامه می‌دهند.

مطلب پیشنهادی: رنگ ساختمانی تصفیه‌کننده هوا، دکوراسیون شیک و سالم!

اهالی فن چیدانه در زمینه رنگ و نقاشی ساختمان

 

فرش دستباف ذوالانواری
فرش ذوالانواری در دکوراسیون منازل
diamond+فرش دستباف ذوالانواری

فرش امیرخیز
فرش دستبافت عشایری
فرش امیرخیز

7. فرش‌های دستباف در طراحی دکوراسیون سازگار با محیط‌زیست

از آنجایی که فرش‌های دستباف از الیاف و رنگ‌های طبیعی بافته شده‌اند کمترین آسیب را به سلامتی افراد وارد می‌کنند. فرش‌های دستباف طول عمر بالایی دارند و نیاز به خرید مجدد فرش احساس نمی‌شود در نتیجه زباله و دورریز کمتری ایجاد می‌شود. الیاف فرش‌های دستباف نه تنها آسیبی به پای افراد و پوست کودکان نمی‌زند بلکه تاثیرات مثبتی دارد.

مطلب پیشنهادی: فرش های دستباف، دوستدار محیط زیست!

اهالی فن چیدانه در زمینه فرش دستباف

 

عرفان شریف نژاد: عکاس
عکاسی خانه اشرفی
عرفان شریف نژاد: عکاس

استودیو پر
پروژه ی عکاسی منزل مسکونی زعفرانیه
استودیو پر

حرف آخر: با توجه به نگرانی‌هایی که در دنیای امروز در رابطه با محیط‌زیست وجود دارد، هر یک از افراد باید درمورد حفاظت از محیط‌زیست حساس باشند. یکی از قدم‌های مثبت در جهت حفظ محیط‌زیست طراحی دکوراسیون داخلی سازگار با محیط زیست است که در این مطلب با چندین راهکار برای آن آشنا شدیم. حفظ محیط زیست باید در سبک زندگی ما حضور داشته باشد تا آیندگان و فرزندان ما بتوانند در زمینی سالم و پایدار زندگی کنند.

 

مطالب پیشنهادی:

 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه