Chidaneh.com placeholder image

کاغذ دیواری ضخیم یا گرماژ بالا چیست و چه کاربردهایی دارد؟

به قلم: آرمین سرخوش افشار

آیا می‌دانستید همانند فرش زیر پایتان، می‌توانید دیوار خانه خود را نیز با نقش و نگارهای مختلفی تزئین کنید؟ آیا می‌دانستید که نقش و نگار روی دیوار، چه تاثیر مثبتی در روحیه و سلامت شما می گذارد؟ یکی از مهم‌ترین مواردی که به تزئین دیوار خانه افراد کمک می‌کند، کاغذ دیواری است. به کمک طرح‌ها و نگارهای مختلف کاغذ دیواری می‌توانید فضای خانه خود را گرم و دلنشین کنید. اگر به دنبال خرید کاغذ دیواری ضخیم هستید، در ادامه با ما همراه باشید. در این مقاله به بررسی کاغذ دیواری ضخیم، تفاوت آن با انواع دیگر، نکات قابل توجه در استفاده و بطور کلی هر نکته‌ای که برای آشنایی با این نوع کاغذهای دیواری نیاز داشته باشید، می‌پردازیم.

ساقدوش بار

بیش تر بخوانید: طرح کاغذ دیواری جدید، برای هال و پذیرایی

شیرآلات کسری

خیلی از افراد به دلیل سختی و دشواری رنگ کردن دیوار، ترجیح می‌دهند تا از کاغذ دیواری برای پوشش دیوار خود استفاده کنند. رنگ، طرح، نوع و ابعاد کاغذ دیواری تاثیر بسزایی در دکوراسیون داخلی می‌گذارد و جلوه ای زیبا و متفاوت به محیط می‌دهد. طرح و رنگ کاغذ دیواری می‌تواند به بزرگ‌تر و گرم‌تر شدن فضای داخلی خانه شما کمک کند. نوع کاغذ دیواری مدنظرتان، علاوه بر سلیقه شخصی باید مطابق با ویژگی‌های محل زندگی و فضای موردنظر باشد. کاغذ دیواری ضخیم یکی از مناسب‌ترین و متنوع‌ترین موارد برای پوشاندن سطح دیوار است. این کاغذهای دیواری با توجه به ویژگی‌هایی که دارند، تاثیرهای گوناگون و مثبتی بر زیبایی محیط می‌گذارند. 

بیش تر بخوانید: نکات کلیدی در خرید کاغذ دیواری شیک و زیبا

کاغذ دیواری ضخیم

ویژگی‌ها و خصوصیات کاغذ دیواری ضخیم

کاغذ دیواری ضخیم، که در اصطلاح به آن کاغذ دیواری با گرماژ بالا گفته می‌شود، دارای رنگ‌ها و طرح‌های تکی است که به هر فضایی نمای خاص خود را می‌دهد. علاوه بر تک رنگ بودن، دارای طرح‌های سه بعدی، PVC و انواع دیگری هستند که دست افراد را برای خرید آن باز می‌گذارد. در ادامه به بررسی مهم‌ترین ویژگی‌های کاغذ دیواری‌های ضخیم یا با گرماژ بالا می‌پردازیم.

  • قابلیت شستشو: به دلیل تعداد زیاد لایه‌هایی که در ساختار این کاغذ دیواری بکار می‌رود، این اجازه را به افراد می‌دهد تا با خیالی راحت به شستشوی آن بپردازند. البته نکته‌ی مهم در هنگام تمیز کردن این کاغذ دیواری، استفاده از پارچه‌ای نمدار یا مرطوب، به جای آب است.
  • مقاومت در برابر خراش: یکی از مهم ترین مزیت های این نوع کاغذ دیواری نسبت به ضخامت های کمتر (گرماژهای متوسط و پایین)، می باشد. ممکن است به دلیل برخورد میز، صندلی یا جسمی تیز به دیوار، بر روی کاغذ دیواری خراشی ایجاد شود. اما ضخامت بالا و لایه‌های قدرتمند این کاغذ دیواری از ایجاد خراش جلوگیری می‌کند. علاوه بر تعداد لایه‌ها، اسپری یا لایه‌ای از وینیل که بر روی کاغذ دیواری گرماژ بالا زده می‌شود، مقاومت آن را چندین برابر می‌کند.

بیشتر بخوانید: کاغذ دیواری سه بعدی، در این مدل ها گم می شوید!

کاغذ دیواری ضخیم
  • ماهیت کاغذ دیواری: یکی از انواع تقسیم بندی‌هایی که برای کاغذ دیواری درنظر می‌گیرند، مقدار ضخامت یا اصطلاحا گرماژ (در ادامه این مقاله به بررسی گرماژ کاغذ دیواری خواهیم پرداخت) آن است. درواقع تعداد لایه‌هایی که در این کاغذ دیواری بکار می‌رود، آن را نسبت به انواع دیگر متمایز می‌کند. ماهیت کاغذ دیواری ضخیم بگونه است که اجازه ایجاد طرح‌های مختلف را به تولیدکنندگان می‌دهد. وینیل پلیمری است که برای ایجاد مقاومت در کاغذهای دیواری استفاده می‌شود. لایه وینیل بکاررفته در ساختار کاغذ دیواری ضخیم، آن را قدرتمند و ماهیت آن را برای مدت طولانی ثابت نگه می دارد.
  • ماندگاری و دوام: ضخامت و گرماژ بالا باعث شده تا دوام این کاغذهای دیواری افزایش یابد. رعایت استانداردهایی مانند B1-M1 که در این کاغذهای دیواری باعث شده تا آن ها را در برابر حریق مقاوم کنند. در صورت آتش سوزی، کاغذهای دیواری ضخیم با سرعتی بسیار پایین نسبت به دیگر انواع کاغذ دیواری می‌سوزند و از گسترش سریع آتش جلوگیری می‌کند. اگر شما به دنبال کاغذ دیواری هستید که عمر طولانی داشته باشد و برای مدت زمان زیادی از آن استفاده کنید، کاغذ دیواری با گرماژ بالا مناسب‌ترین انتخاب است. طول عمری که برای این کاغذهای دیواری درنظر گرفته شده، حدود 5 تا 10 سال است.
  • مقاومت در برابر نور آفتاب: نور آفتاب دارای ویژگی‌هایی نظیر نور ماورا بنفش است که قابلیت از بین بردن رنگ و خراب کردن طرح‌های کاغذ دیواری را دارد. اما کاغذهای دیواری ضخیم به دلیل لایه‌های مقاوم و متعددی که دارند، نسبت به انواع دیگر کاغذ دیواری نسبت به نور آفتاب مقاوم‌تر بوده و حالت خود را بهتر حفظ می‌کنند.

بیش تر بخوانید: انواع کاغذ دیواری را قبل از خرید بشناسید!

کاغذ دیواری ضخیم سه بعدی

منظور از گرماژ بالا در این کاغذهای دیواری چیست؟

گرماژ ( یا Grammage) واحد اندازه‌گیری است که برای کاغذهای دیواری درنظر می‌گیرند. هرگاه برای خرید کاغذ دیواری اقدام می‌کنید، مقدار گرماژ یکی از پارامترهایی است که با آن مواجه می‌شوید و باید مقدار ضخامت یا گرماژ کاغذ دیواری موردنظر خود را انتخاب کنید. گرماژ کاغذ دیواری به صورت گرم بر متر مربع بیان می‌شود؛ مثلا اگر گرماژ کاغذ دیواری مدنظر شما 270 گرم بر یک متر مربع باشد، یعنی در هر متر مربع از این کاغذ دیواری، وزن آن حدود 270 گرم می‌باشد. درواقع ریشه کلمه گرماژ از گرم گرفته می‌شود که رابطه مستقیمی با ضخامت آن دارد؛ به همین دلیل هرجا حرف از گرماژ بالا در کاغذ دیواری باشد، می‌گوییم ضخامت آن بالا رفته است. 

بیش تر بخوانید: کاغذ دیواری، پیش از خرید توصیه متخصصان را بخوانید!

بهترین راه برای پی بردن مقدار گرماژ کاغذ دیواری، لمس آن است. معمولا هنگام انتخاب کاغذ دیواری از روی آلبوم می‌توانید آن‌ها را لمس کنید و باتوجه به توضیحات فروشنده به میزان ضخامت و گرماژ آن با نمونه‌های دیگر پی ببرید. البته در بعضی از آلبوم‌های کاغذ دیواری، مشخصاتی نظیر رنگ، طرح و گرماژ مشخص شده است. مقادیری که به صورت قراردادی برای گرماژ کاغذ دیواری درنظر می‌گیرند، 120 – 180 – 220 – 270 – 320 – 450 است. اگرچه مقادیر بالاتر از این موارد نیز وجود دارد اما بیشتر از همین مقادیر بیان شده استفاده می‌شود.

کاغذهای دیواری‌ گرماژ پایین از خصوصیاتی نظیر اجرت نصب پایین، قیمت مناسب و مقاومت کمتر نسبت به دو نوع دیگر برخوردارند. به دلیل لایه نازکی که این کاغذهای دیواری دارند، ممکن است چسب زیر آن نمایان باشد. 

بیش تر بخوانید: بهترین راه ها برای تمیز کردن کاغذ دیواری منزل!

کاغذ دیواری ضخیم

پرمصرف‌ترین کاغذهای دیواری در دسته گرماژ متوسط قرار می‌گیرند. دلیل این موضوع نیز بخاطر هزینه نصب، مقاومت و قیمت مناسبی است که این کاغذهای دیواری دارند. مقدار موردنظر گرماژ برای این دسته از کاغذ دیواری، حدود 220 تا 320 درنظر گرفته می‌شود. مقدار گرماژ 320 تا 450 و بیشتر جز گرماژ بالا بحساب می‌آید. معمولا کاغذهای دیواری گرماژ بالا از تعداد لایه و ضخامت بیشتری برخوردارند؛ به همین از نظر قیمت گران‌تر از بقیه کاغذهای دیواری هستند. در هنگام نصب این دسته از کاغذ دیواری، به دلیل وزن بالا ممکن است سختی زیادی را افراد برای نصب آن‌ها تحمل کنند. از مزیت‌های کاغذ دیواری با گرماژ بالا می‌توان به مقاومت زیاد و طولانی عمر بالا اشاره کرد. درنظر داشته باشید که با افزایش میزان گرماژ، هزینه نصب و قیمت آن نیز افزایش می‌یابد. 

باتوجه به توضیحات داده شده، دقت نمایید که در هنگام خرید کاغذ دیواری موردنظر خود، علاوه بر ابعاد و اندازه و طرح موردنظر، نوع بافت و میزان گرماژ نیز از اهمیت بالا برخودار است. درواقع ارتباط بین خصوصیات فضایی که در ان از کاغذ دیواری استفاده می‌کنید، مانند میزان رطوبت و خشکی، با بافت و گرماژ کاغذ دیواری می‌تواند باعث افزایش طول عمر و کیفیت کاغذ دیواری شود. 

بیش تر بخوانید: رنگ روی کاغذ دیواری، مجاز است؟

چه مواردی باعث افزایش گرماژ کاغذ دیواری می‌شود؟

گاها در ساختار کاغذهای دیواری از لایه‌های مختلف و متعددی استفاده می‌شود که همین مورد می‌تواند روی گرماژ تاثیر گذاشته و میزان آن را افزایش دهد. از طرف دیگر بعضی از انواع کاغذهای دیواری مانند کاغذ دیواری برجسته و سه بعدی، معمولا به دلیل ساختاری که دارند جز کاغذهای دیواری ضخیم یا گرماژ بالا بحساب می‌آیند. کاغذهای دیواری برجسته و سه بعدی به دلیل تنوعی که در ساختار و نقش و نگار خود دارند باعث افزایش محبوبیت کاغذهای دیوار گرماژ بالا شده‌اند. 

بیش تر بخوانید: ست کاغذ دیواری و مبلمان، چه رنگی با چه مبلی؟

کاغذ دیواری سه بعدی

نحوه نگهداری از کاغذ دیواری ضخیم

  • سعی کنید از پارچه‌ها اسفنج‌های نرم برای پاک کردن سطح این کاغذهای دیواری استفاده کنید. اگرچه سطح مقاوم کاغذ دیواری گرماژ بالا در برابر اسکاچ‌های فلزی، حالت خود را حفظ می‌کند؛ اما بعد از مدتی می‌تواند بر روی سطح آن خراشی ایجاد کند و در نهایت به لایه های زیرین صدمه وارد کرده و عمر آن را کاهش دهد.
  • به هیچ وجه از مواد شیمیایی سفیدکننده و اسیدی استفاده نکنید. زیرا این سفیدکننده‌ها در طول زمان لایه وینیلی را از بین برده و به سطح کاغذ دیواری صدمه وارد می‌کنند. تخریب لایه وینلی علاوه بر افزایش صدمه‌پذیری این نوع کاغذ دیواری، عمر مفید آن را نصف می‌کند.
  • در مناطق شرجی، که میزان رطوبت نسبت به مناطق دیگر بسیار بیشتر است، حتما در انتخاب کاغذ دیواری ضخیم خود دقت کنید. چون لایه‌های این کاغذ دیواری بسیار ضخیم هستند یا تعداد بالایی دارند، بهتر است در مناطق شرجی کمتر استفاده شوند؛ زیرا باعث کاهش رد و بدل هوا بین دیوار و محیط اطراف می‌شود. همین اتفاق باعث ایجاد رطوبت در زیر کاغذ دیواری و سپس بلند سطح کاغذ دیواری از روی دیوار می‌شود که ظاهر آن را بهم می‌ریزد.
  • زمانی که می‌خواهید دستمال مرطوبی روی سطح این کاغذهای دیواری بکشید، بهتر است ابتدا گرد و غبار را از روی آن پاک کنید. پاک کردن لکه‌ها با وجود گرد و غبار بر روی آن، از راحت‌تر تمیز شدن آن جلوگیری می‌کند.
  • سعی کنید درجه دمای آب را روی ولرم تنظیم کنید تا بیشترین پاک کنندگی را داشته باشید.
  • برای جلوگیری از نفوذ رطوبت به لایه‌های زیرین، بهتر است بعد از استفاده از دستمال مرطوب، هر آنچه از رطوبت دستمال باقی مانده است را به کمک دستمال خشک پاک کنید.

بیش تر بخوانید: کاغذ دیواری اتاق خواب، 13 مدل که دنبالش هستید!

کاغذ دیواری برجسته

کاغذهای دیواری ضخیم در چه فضاهایی کاربرد دارند؟

یکی از مهم‌ترین ویزگی‎‌‌هایی که می‌تواند بر دکوراسیون مناسب فضای خانه شما تاثیر بگذارد، تناسب رنگ کاغذ دیواری با فضای اطراف آن است. علاوه بر این، به دلیل عریض بودن دیوارها استفاده از رنگ‌های مختلف می‌تواند تاثیرات متفاوت و گسترده‌ای در فضای خانه بگذارد. مثلا اگر از کاغذ دیواری ضخیم قرمز رنگ استفاده کنید، همیشه فضای خانه پرانرژی و شاداب خواهد بود. رنگی مانند مشکی اگرچه بنظر می‌آید فضای خانه سرد و بی‌روح می‌شود، اما در مقابل آن هارمونی خاصی در دکوراسیون داخلی خانه ایجاد می‌کند. رنگ طلایی نیز با توجه به قدمتی که دارد، جز رنگ‌های محبوب برای کاغذ دیواری گرماژ بالا هستند. رنگ طلایی باعث لوکس‌تر شدن محیط می‌شود و نشان‌دهنده جسارت در دکوراسیون داخلی است. 

بیش تر بخوانید: بهترین کاغذ دیواری، همه چی رو برای خرید جنس بهتر بدون!

نتیجه‌گیری

مهم‌ترین نکته این است که حتما خصوصیات محل زندگی خود را درنظر گرفته و سپس کاغذ دیواری ضخیم خود را انتخاب کنید. حتما در هنگام انتخاب آن میزان رطوبت محیط را بسنجید. حتما قبل از خرید کاغذهای دیواری ضخیم، با متخصصین چیدانه در این زمینه مشورت کنید تا بتوانید زمان طولانی‌تری از این کاغذهای دیواری استفاده کنید. در این مقاله از چیدانه ما سعی کردیم مهم‌ترین ویژگی‌ها و اطلاعاتی را که برای آشنایی و خریداری کاغذ دیواری ضخیم نیاز دارید را در اختیارتان بگذاریم. 

نویسنده: آرمین سرخوش افشار

 

بیش تر بخوانید: 

واتس‌اپ تلگرام

دیدگاه کاربران

ثبت دیدگاه